måndag 24 april 2023

Peter Pan går åt helvete

 Peter Pan går åt helvete

Var: Stora Cirkus, Stockholm
När: 23/4 2023
Happy to see me, arent you? Glinda, Wicked.

Jag har sett många väldigt roliga föreställningar genom åren men jag tror inte jag har haft så här roligt på en teater sedan jag såg sista Book of Mormon för ett antal år sedan. Men med så många komiska talanger samlade på ett ställe så måste det bli roligt bortom allt rimligt tvivel.

Peter Pan går åt helvete är baserad på den brittiska pjäsen Peter Pan Goes Wrong som är en del i en hel rad Goes Wrong pjäser, musikaler och operor. Det är mig veterligt första gången denna serie sätts upp i Sverige och jag hoppas verkligen att vi får se fler föreställningar framöver.

Grundkonceptet i Goes Wrong är att skaparna av denna serie tar en känd förlaga och gör om den på sitt sätt - Vilket betyder att de fyller denna berättelse med så mycket underbar humor de bara kan. I Peter Pan går åt helvete är bakgrunden att den mindre lyckade teatergruppen Thalia sätter upp klassikern Peter Pan efter att ha fått en större donation av Petter Stordalen.

Precis allt går fel för det stackars teatersällskapet men trots att det händer tokroliga saker hela tiden är man ändå ärlig mot originalberättelsen och man har stor glädje av att i varje fall känna till Peter Pan när man ser denna. Kort sagt så händer allt det som "ska hända" i en Peter Pan berättelse men det händer på ett väldigt roligt sätt.

Det finns egentligen väldigt lite negativt att säga om denna föreställning mer än att jag undrar hur det är att sitta och se denna utan att ha någon kunskap alls om Peter Pan och de äventyr han råkar ut för. Tempot är högt och man litar starkt på att publiken känner till och uppskattar förlagan. Visserligen presenteras alla karaktärer som om det vore en Peter Pan berättelse men fokuset läggs ändå på allt underbart roligt som dessa karaktärer råkar ut för. 

Jag som älskar djurroller på scen kan dessutom sakna att hunden Nala inte fick sin upprättelse på slutet som hon brukar få i originalet men det är ändå en mindre sak i sammanhanget.

Då är det intressantare att notera sättet man använder vridscenen på för att skapa humor i slutsekvenserna. För i takt med att vridscenen snurrar allt fortare blir scenbytena allt vildare och ibland undrar jag hur skådespelarna och scenteknikerna hinner sätta allt i ordning till nästa gång scenen vrider fram deras del av scenen. Denna sekvens måste ha varit en absolut mardröm för koreografen och scenografen att få till rätt.

Får ni chansen att gå och se denna i dess fåtal kvarvarande föreställningar gör det - ni blir inte besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar