söndag 11 juni 2023

A Chorus Line besök 3

 A Chorus Line besök 3

Var: Kulturhuset Stadsteatern
När: 11/6 2023 (Sista föreställningen)
All Good Things... - The Next Generation.

Så har jag då sett sista föreställningen av A Chorus Line på Stadsteatern och förutom att det var lika bra som förra gångerna så var det också väldigt känslosamt för både mig och alla inblandande vilket sista föreställningen alltid är.

Det är som sagt en musikal jag hade väntat väldigt länge på att få se och för 6 år sedan blev jag sjuk just när jag skulle se en skolproduktion av denna eminenta musikal vilket jag fortfarande gråter över att ha missat.

Det är en musikal som i mycket påminner om Cats och det är på så sätt konstigt att inte fler skolor tar upp denna musikal. Den innehåller en månghövdad ensemble som är på scen nästan hela tiden och det finns flera större roller blandat med många mindre.

Dessutom är berättelsen som sådan något varje blivande musikal artist kan relatera till och karaktärerna är dessutom rörande och samtidigt väldigt humoristiska. Det kanske inte är något för de yngsta musikal klasserna på grund av det vuxna språket och den avancerade dansen men för vuxen och gymnasie musikal skolor borde den vara perfekt och ständigt aktuell.

Det är dessutom en musikal som inte kräver alltför mycket i form av scenografi och avancerad rekvisita utan det är karaktärerna och deras berättelser som står i centrum hela tiden vilket gör att jag också kan tycka att det vore en utmärkt musikal för till exempel Parkteatern.

Dessutom borde den vara en perfekt utgångspunkt om en musikal skapare vill berätta om väl valda karaktärers berörande berättelser i ett skeende eller tema då det är artisterna på auditionen som utgör sjäva kärnan i denna berättelse och deras berättelser kan lätt ersättas med andra karaktärer vars berättelser skaparna vurmar för.

Jag vill slutligen passa på och tacka alla artister på både denna föreställning och på de andra föreställningar jag har sett denna intensiva vår. Det var länge sedan jag såg så många och så bra musikaler på en och samma säsong efter ett så långt uppehåll på grund av vintern och det har varit kul att träffa och prata med så många gamla och nya bekantskaper efter flera år av pandemi och knäbrott rehab. Mer sånt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar