söndag 4 juni 2023

A Chorus Line besök 2

 A Chorus Line Besök 2

Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
När: 3/6 2023
Jag vill vara på din linje, Zach! - A Chorus Line.

A Chorus Line blir inte sämre av att se igen. Tvärtom så upptäcker man ännu mer detaljer av det som sker i bakgrunden och det är bland annat därför jag uppskattar att se denna typ av musikaler flera gånger så mycket.

För om man bara tittar på de som just nu är i centrum av uppmärksamheten så missar man hälften eller mer av allt det som sker i denna föreställning och jag uppmanar därför alla som tänker se denna de få gånger de har kvar (sista föreställningen är den 11 juni) att verkligen hålla ögonen öppna efter allt det som sker i bakgrunden.

Med det sagt uppskattar jag de varma berättelserna om hur livet för Broadways dansare och som jag antar många av våra egna musikalartisters är. Det är det som gör denna musikal så aktuell trots att den har över 40 år på nacken. Det är många tänkvärda beskrivningar av hur man upptäcker sin passion för dans och de många törnar man får på vägen till att bli en på linjen i en musikal ensemble.

Det är också intressant hur denna musikal kopplar ihop denna passion för dans med dansarnas upptäckt av sin egen sexualitet och det verkar ofta nog vara i ungefär samma ålder man upptäcker båda sakerna.

Men det som berör mig mest är nog ändå slut sekvensens För Kärleks Skull (What I Did For Love) som berör den skräck och fasa många känner när man tänker på dagen ens kropp säger ifrån och man inte klarar av att vara en dansare längre. Det är nog en skräck och fasa många som använder kroppen i sitt yrke kan relatera till och För Kärleks Skull är nog något mången idrottsman kan skriva under på med.

Jag kan inte nog rekommendera denna musikal. Den dyker inte upp särskilt ofta och i förfilmen pratas det om att det tydligen var 26 år (eller om det var 16?) sedan en stor produktion - Jag hoppas verkligen inte att det dröjer lika länge till nästa produktion här i Stockholm för denna vill jag verkligen se flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar