onsdag 7 juni 2023

Avatar 2 Way Of The Water

 Avatar 2 Way Of The Water

Var: Disney Plus

När: 7/6 2023

En katt är inte som en hund - Cats.


Det tog några år och det var några månader sedan bio premiären men idag kunde jag äntligen se fortsättningen på Avatar, James Camerons fantastiska epos om Navi folket på Pandora. Tvåan heter Way of the water men skulle vad slutet anbelangar lika gärna kunna heta Titanic in space.

Det är kul att stifta bekantskap med Jake Sully och de andra Navierna igen men det känns väl mycket som en repris av första filmen när han tvingas fly skogsfolket med sin familj och hamnar hos rev folket där han och hans familj naturligtvis ska lära sig deras seder för att smälta in i vattenvärldens tillvaro.

Vilket inte blir lättare av att den målinriktade översten från första filmen har återkommit med himla folket och numera är en Navi vilket i och för sig är en kul tagning på byta utseende av en karaktär utmaningen. 

Översten anpassar sig snabbt till sin nya blåfärgade kropp och rekvirerar ett fartyg som mycket påminner om en gammaldags valfångare i uppdaterad skepnad. För att locka ut Jake och hans nya vänner börjar översten jaga en varelse som ser ut som förstorade valar vilket i sig ger en intressant tagning på hur en gammaldags valjakt kan gå till fast med modern teknik som hjälpmedel.

Naturligtvis blir det en slutstrid mellan översten och hans besättning och Jake vilket för mig till den enda egentliga kritiken av detta mastiga äventyr - Nämligen att slutstriden känns väl bekant från den första filmen med tillägget att stora delar av den liksom i Titanic är ombord på ett sjunkande skepp. Det är förvisso väldigt maffigt gjort men inte särskilt nytänkande eller oväntat för att vara en riktigt passande vändning i denna serie.

Men det hade fungerat bättre i mina ögon om Avatar 2 hade lanserats som en remake av den första filmen fast med ny miljö och nya karaktärer för då hade jag haft lättare att köpa att den var så lik denna och jag hade haft lättare att köpa slutet som jag inte ska avslöja här. Dock gör det inte filmen dålig på något sätt utan jag uppskattar berättelsen mycket för vad den är - tre timmars lättsam underhållning i vattenmiljö.

Det ska bli intressant att se vad Cameron har tänkt sig med de tre följande filmerna i serien och jag hoppas att han kan expandera berättelsen utan att det känns som en för stor upprepning av de föregående filmerna eftersom jag älskar både Navierna och den värld man bygger upp åt dessa kattlika varelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar