måndag 5 juni 2023

Star Trek Prodigy S1

 Star Trek Prodigy S1

Var: Skyshowtime SE
När: 2023
Engage! Star Trek.

Prodigy är en animerad Star Trek serie ämnad för barn men man har trots det lyckats hitta allt det jag gillar och uppskattar med denna rymd serie trots att det ibland känns mer som att hamna i en animerad Star Wars serie än Star Trek dito.

Det är bra gjort och jag uppskattar att man trots vissa glidningar åt Star Wars hållet (som jag också älskar) har hittat allt det som gör Star Trek bra. Man har också gett Janeway från Voyager serien en framträdande roll, eller rättare sagt två framträdande roller vilket gläder en som såg denna serie när den gick på TV en gång i tiden.

Besättningen är intressant och man blandar flera nya raser med bekanta dito vilket i sig expanderar Star Trek universumet ytterligare. Denna säsong är spännande rakt igenom alla 20 avsnitt och man vänder andra halvan på ett sätt som jag absolut inte hade räknat med efter mid season finalens dubbelavsnitt.

Är det något jag kan tycka är mindre bra, eller rättare sagt väl använt med denna serie så är det konceptet med ett hemligt vapen som vänder Stjärnflottan mot sig själv eftersom vi just har sett en liknande variant av detta i Picards tredje säsong. Denna version innefattar visserligen inte Borgerna men det känns ändå som att seriernas slut har tagit alltför stor inspiration av varandra för att det ska bli riktigt bra magkänsla.

Men trots detta är serien bra nog att ge mig rysningar och eftersom den riktar sig till en helt annan publik än Picards så må det vara förlåtet att man upprepar en spännande tanke - Bara det inte görs alltför ofta och i för många versioner.

Men det är spännande att det dyker upp så många och så olika Star Trek serier. Nu ser jag fram emot Strange New Worlds andra säsong som ska börja framöver.

Uppdatering: Det verkar som att Prodigy har lagts ner vilket är jättesynd på en så bra serie som jag hade stora förhoppningar på. Jag uppskattade serien väldigt mycket och såg fram emot vad en andra säsong skulle kunna erbjuda nu när karaktärerna har fått ett officiellt förmyndigande av amiral Janeway. Denna serie hade så mycket potential och det känns väldigt tråkigt att aldrig få reda på var Chakotey har hamnat eller hur det går för barnen som är seriens huvudpersoner i fortsättningen.

Jag vet att det läggs ner en rad serier just nu även om jag inte vet om det har att göra med den pågående manusstrejken eller att streamningsbolagen behöver se över sina hus efter succe åren runt pandemin men det gör det inte mindre tråkigt att vi inte får se bra seriers fortsättning som Prodigy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar