måndag 29 april 2024

Den lilla sjöjungfrun enligt Dröse och Norberg

 Den lilla sjöjungfrun enligt Dröse och Norberg

Var: Cirkus, Stockholm
När: 28/4 2024
En del av din värld - Den lilla sjöjungfrun filmen.

Jag har alltid uppskattat Dröse och Norbergs uppsättningar för att de har gör en egen tagning på kända berättelser och alltid har fantastiska kostymer som verkligen är en fröljd för mig som gillar sådana. Men den senaste uppsättningen av Djungelboken och versionen av Den lilla Sjöjungfrun jag såg igår har verkligen tagit kostymerna till en helt ny nivå.

Parar man detta med en uppsättning skådespelare som känns helt rätt för varje roll och en scenografi som verkligen tar fram havs känslan i Cirkus stora scen blir det en musikal som får mig att spinna loss totalt och känna mig som hemma på Cats.

Dessutom uppskattar jag (och många med mig i publiken) mycket chansen att få träffa alla fantastiska skådespelare i sina kostymer efteråt. Det var dessutom extra roligt att få träffa Fanny Paulsson för första gången sedan jag såg henne som katt i Cats i Kristianstad. Jag pratar mig varm för att alla teatrar i allmänhet och barn och familje teatrar i synnerhet borde ge publiken en chans att möta skådespelarna efteråt. Det ger om inte annat barnen en chans att möta de skådespelare man just har sett på scen och därmed förstå att de inte är som sina roller.

Det är en mycket bra föreställning och som sagt en egen tagning på HC Anderssens saga så länge man inte förväntar sig att det är Disneys ikoniska version man kommer att få se. Men det är på det hela taget en fröjd för ögat och jag rekomenderar alla att gå och se både arena turnén och den nya spelplatsen i Stockholm som är ett Cirkustält på Gärdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar