tisdag 23 april 2024

Oppenheimer

 Oppenheimer

Var: Skyshowtime.
När: April 2024.
Du menar en av de där grejerna som kan förgöra universum? - Marty, Tillbaka till Framtiden.

Så har jag då sett en av förra årets mest hajpade filmer Oppenheimer som handlar om den amerikanska forskaren med samma namn som ledde Manhattan projektet för att ta fram kärnvapen under andra världskriget.

Jag måste säga att det är en märklig och suggestiv film som fokuserar mycket på inre konflikt och moraliska draman mer än att det händer saker hela tiden. Det enda som kan liknas vid en action sekvens i den typ av filmer jag normalt gillar är när de provspränger den första atombomben.

Men det ger ändå en bra och spännande inblick i hur forskare kan drabbas av moraliska grubblerier när de tar fram avancerade vapen ur ny teknik. Den ger också en skrämmande inblick i hur människorna omkring denna forskare i efterhand kan förstöra hans rykte när de väl har förstått hur hans skapelse kan användas både i deras och andras länder.

Det är ett slags melodramatiskt krypande spänning som egentligen är lite för långsamt och med för många walk and talk scener men det är så bra skådespeleri och musik parat med många intressanta filmtricks att det ändå blir sevärt. Jag kanske inte hade gett den en Oscar för bästa film men det är ändå en tänkvärld film som får mig att fundera och reflektera över hur stora framsteg görs och hur det påverkar människor i dessas spår.

Det är kanske ingen film man ser om och om igen men det är film som alla bör ha sett minst en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar