måndag 22 april 2024

Wicked enligt Göteborgsoperan besök 2,3 och 4

 Wicked enligt Göteborgsoperan besök 2,3 och 4

Var: Göteborgsoperan, Göteborg.
När: 19-20/4 2024
Because I knew you, I have been changed, for good. - For Good, Wicked.

Äntligen har jag då sett Wicked en hel helg och haft chansen att träffa och prata med alla fantastiska artister i denna musikal. 6 besök på min andrahandsfavorit musikal är bättre än 2 som det var innan Göteborgsoperan satte upp denna och det känns på något vis anständigare med tanke på hur många gånger jag har sett Cats.

Som jag trodde krävde de svenska sångtexterna lite tid att vänja sig vid och jag känner mig mer bekväm och naturlig med dessa nu, även om jag fortsatt hade önskat att man valt att sjunga på engelska. Översättningen är väldigt bra gjord och jag måste skicka med en eloge till översättaren som har gjort ett klockrent arbete med ett underfundigt och ord vrängande material med ett i stundtals eget språk. Det kräver sin översättare att få med den rätta känslan utan att man förlorar något av det underfundiga i Oz språket.

Även scenografin och kostymerna får höga betyg och jag uppskattar att jag inte vid något tillfälle behövde sitta och längta efter originalets ikoniska diton. Den stora ringen man använder i många av scenerna gör att man inte behöver flytta in och ut lika mycket rekvisita samtidigt som den känns nyskapande och helt rätt för denna musikal.

Det är svårt att hitta något negativt i en sådan fantastisk musikal så jag tar utrymmet i anspråk att tacka och berömma alla fantastiska artister för både arbetet på scen och alla pratstunder efteråt. Bra och engagerade artister betyder mycket för en fantasy musikal och ni får oss verkligen att tro på den värld ni visar oss på scen. Sång och dans förmågan gör att jag inte kan önska mig något bättre, ens på min favorit musikal Cats.

Nu är det bara en föreställning kvar av denna musikal, men jag hoppas verkligen att vi snart kan få se denna musikal här i Stockholm. För vi förtjänar varandra som Galinda brukar säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar