torsdag 12 september 2013

Brev till Birgitta Svendén angående operans utbyggnad.

Har med intresse följt de senaste dagarnas debatt kring operans framtida ombyggnad och tänkte komma med några egna tankar och förslag.

Operan är en väldigt vacker byggnad med ett perfekt läge i en lummig del av stan med en utsikt många skulle drömma om. Att den dessutom har använts som operahus sedan 1898 gör att man verkligen önskar att väggarna kunde tala för de har onekligen både sett och hört en hel del genom åren. Det är ingen tvekan om att operahuset är en av stadens mest klassiska teatrar och väl värd att fortsätta användas som sådan.

Men samtidigt är det just mycket av det som gör att operan är så väl värd att bevara som gör den svår att använda enligt den standard som teatrar bör ha idag. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket utrymmen att ha all den teknik och utrustning som många moderna föreställningar kräver, och därtill finnns det helt enkelt inte tillräckligt med sittplatser för att stora moderna produktioner ska bära sig, vilket är en stor brist i hela stockholms, ja rentav hela sveriges musikteater (dit jag räknar opera) värld. Många skriker efter en stor modern teater med något mer än 2000 sittplatser som både kan ta emot och producera alla de senaste och dyraste operorna och musikalerna och få ekonomi i det. Och att i detta läge satsa 2 miljarder på att renovera en kulturminnesmärkt byggnad känns lite tveksamt, även om jag verkligen kan förstå varför ni vill bevara verksamheten i detta majestätiska operahus.

Så vad göra? Mitt förslag är att man bygger nytt men ändå behåller teaterverksamhet i det gamla huset. Låt mig utveckla:

Bygga nytt: Det finns förslag på att bygga en ny opera bortom Stadsgårdskajen och där skulle man ha utrymme att bygga en stor och modern teater med både stora scenutrymmen och stor salong, säg för 2500 platser i en huvudscen 500 platser i en lilla scen och en stor utomhusscen för sommarföreställningar. Detta skulle i likhet med nybyggena i Oslo och operan i Göteborg kunna bli en verklig signaturbyggnad för Stockholm, mycket på samma sätt som den nuvarande operan var en signaturbyggnad 1898. Dessutom har man då möjlighet att producera och ta in alla de senaste musikalerna i en stor salong som hela Stockholms teatervärld skriker efter och genom intäkterna därifrån ge operaverksamheten ekonomiska muskler att sätta upp egna storproduktioner, och eller tvärtom. Jag tror säkert att Vicky von der Lacken och de andra musikalproducenterna skulla kasta trånande blickar åt en sådan teaterscen och (utan att veta säkert) kunna tänkas vara med att bidra vid uppförandet av en sådan, mot att de får spela där.

En annan idé som jag funderat på är om inte den nybyggda slussen skulle kunna hysa ett nytt operahus med eftersom man har lokaler där som inte är fyllda sedan man skrinlade planerna på den av kultursverige förkastade gallerian och jag tror mig minnas att det finns ett kulturförslag där tankar kring detta utvecklas.

Så vad gör man i detta fall av det nuvarande operahuset kan man undra? Helt klart är att det borde ha någon form av teaterverksamhet och en variant kan vara att man gör om det till huvudscen för er dansverksamhet, och därmed frigör speltid från det nya huset för deras musikalproduktioner. En annan variant är att Vicky eller någon annan tar över och producerar tal och musikalteater av det scenografiskt enklare slaget. En tredje att man helt enkelt överlåter huset till barnkulturverksamhet så som unga Klara, eller gör om det till huvudscen för friteatergruppers uppsättningar. Men helt klart är att en sådan kulturhistorisk byggnad måste användas till det den är avsedd för, nämligen teater.

Långt brev är lång, men jag hoppas att jag har lyckas klargöra något om hur jag tänker i denna fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar