Spök - Går igen 30 år senare.
Var: Cirkus, Stockholm
När: 19/9
Betyg: G
Spök är en uppdaterad version av musikalen som Björn Skifs
och Bengt Palmers skrev och satte upp på Maxim teatern för 30 år sedan och som
handlar om hur en ung artist (Björn
Skifs i originalet, nu Måns Zelmerlöw) kommer till ett stort hus för att skriva
låtar och där möter butlern Bernhard (Loa Falkman) och de spökande systrarna
Giljotina (Lena Philipsson) och Salmonella (Sussie Eriksson) samt deras yngre
jag Nettan (Marit Eriksson) och Tina (Liza Sandberg) som bokstavligen vill ta
livet av Dante eftersom det är deras enda chans att bli fri från sitt liv som
spöken.
Denna musikal är svår att sätta betyg på då allt är bra och
roligt, ja stundtals riktigt bra och mycket roligt till exempel när Dante och
Bernhard ska laga mat i låten Kittelsprittarn, men grundkänslan är att det
aldrig lyfter och blir riktigt bra, ja rentav att det saknas något. Och jag
tror att det som saknas är att huvudpersonen Dante inte har någon passion eller
drivkraft som gör att han vill något mer än att överleva i musikalen och det räcker inte för att bära denna annars
utmärkta historia där alla andra huvudkaraktärer verkligen vill något och
således hade funkat bättre som huvudpersoner än Dante i sin nuvarande form.
Visserligen vill Dante skriva låttexter och koppla av, men inte ens det gör han
särskilt passionerat utan mer som ett tidsfördriv vid sidan av. Bättre hade
kanske varit att låta spöksystrarna fånga Dantes söta flickvän Anna (Ulrika
Ånäs, tidigare Liljeroth) för att få Dante till huset i ett försök att frita henne,
eller att ge honom en uppgift som att hitta någon släktings gömda notskatt, då hade
han haft en viktig uppgift att engagera sig i, och en anledning att stanna kvar
i huset trots alla faror och fasor där.
Allt är bra gjort och det finns kvalité och förmåga i
berättelsen, vilket gör att jag inte kan låta bli att tycka att det är synd att
inte herrarna Skifs och Palmers fortsatte på musikalskrivarbanan då detta känns
väl i klass med de framgångsrika musikalskaparparet Webber och Rices första
riktiga musikal Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat och således hade
även detta par kunnat nå oanade höjder med några fler musikaler innanför
västen.
Bör man då gå och se denna musikal? Kan man leva med den
stundtals enkla och rätt förutsägbara historien och dessutom gillar liknande
musikaler som Skönheten och Odjuret, absolut. Det är mycket bra musik och
dialogen är underhållande och välskriven och det funkar som en stunds
tidsfördriv, men det känns inte som en musikal som kommer att få väldigt många
superfans om 30 år eller så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar