lördag 18 november 2017

Balettakademins höstshow

Balettakademins Höstshow

Var: Balettakademin, Stockholm
När: 17/11 2017
Its been a long time, getting from here to there - Star Trek: Enterprise.


Balettakademins höstshow bjöd på vad jag brukar kalla AA möte för musikalfans - Det vill säga en samling nummer från olika musikaler och denna gång valde man temat amerikanska Tony Award musikaler genom tiderna. Första akten var en historisk epose av äldre musikaler och andra akten ägnades helt åt årets award vinnare vilket gav en bra blandning av både älskade klassiker och nya favoriter som är riktigt aktuella på musikalhimlen.


För mig som engagerad Cats älskare är favoriten givetvis Skimbleshanks - The Railway Cat med Benjamin Sundström som Skimbleshanks. Denna låt är en av mina favoritlåtar från denna musikal och det är kul att man valde en lite mer okänd låt än Memory som är den låt alla förknippar med Cats.


Övriga favorit musikaler i akt ett var dels utdrag ur två musikaler jag ännu inte har sett live men hemskt gärna vill se - A Chorus Line och Avenue Q samt Baptize me ur Book Of Mormon, en musikal som går på China teatern till i påsk.


Akt IIs musikar var helt nya och mest sådana jag inte har särskilt bra koll på med undantaget Groundhog Day (Måndag hela veckan) på svenska. Groundhog Day är en riktigt bra och underhållande filmklassiker som jag gärna skulle se i musikalform på en svensk scen som China teatern framöver.


En annan musikal som verkar bra är Dear Evan Hansen om en grupp amerikanska ungdomars sexuella uppvaknande och de valda låtarna därur avsludas med en fin vink till den nu aktuella Me Too kampanjen.


De musikalkonserter som stadens skolor bjuder oss på håller hög klass och ger oss musikalfans chansen att se utdrag ur många musikaler för en liten peng vilket är tacksamt för den som inte kan få nog av musikalvärlden. Dessutom får man ofta chansen att se kommande generations musikalstjärnor i några av sina första framträdanden på denna nivån - Även om en del av eleverna är garvade veteraner från många olika framträdande så som Emma-Lina Blomberg (Teater Najkit). Rekomenderas varmt till alla som älskar musikal lika mycket som jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar