Våra drömmars stad
Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
När: 31/10 2017
Jag kom, jag såg, jag segrade – Julius Cesar.
Våra drömmars stad är ett intressant försök att dramatisera
Per Anders Fågelströms berömda Stad böcker som är en episk berättelse om
Stockholms utveckling från 1880 talet fram till rivningarna i Klara och
omdaningen av city decenierna efter andra världskriget. Det är fem normalstora
romaner som ska kokas ner till en drygt 2 och en halv timme lång teaterpjäs och
det borde vara ett omöjligt uppdrag med tanke på antalet episoder och den stora
mängd karaktärer som ska skildras.
I centrum av denna berättelse står Hennings dotter Emilie
(Vanna Rosenberg) och ett antal av hennes släktingar som genom sina olika öden
visar hur förhållandena för stadens befolkning har utvecklats genom decenierna
och det avrundas på ett fint sätt i slutet när en nu levande släkting till
Emelies förlaga dyker upp och berättar att hon har varit skådespelare på
Stadsteatern i 40 år och har sett stadens fortsatta utveckling från det att den
sista boken i serien skrevs och till dagens värld.
Man har valt ett antal intressanta episoder i mängden som på
ett fint sätt beskriver utvecklingen för både arbetarklassen och sociteten
representerad av en av Emilies bortadopterade söner och hans familj men det
blir stundtals svåröverskådligt tack vare att man berättar historien som Emelie
minns den och med en stor mängd hopp fram och tillbaka i tiden vilket gör att
jag ibland förlorar greppet om var i berättelsen det jag just nu ser utspelar
sig. Det känns som att man skulle behöva någon slags signal som talar om var på
tidslinjen man är – Till exempel en klocka som visar aktuellt datum. Man
behöver inte alltid berätta en dramatisk berättelse strikt linjärt, men jag
vill i varje fall kunna veta var i i berättelsens tidslinje jag just nu
befinner mig.
Sedan kan jag tycka att det är ett mindre lyckat val att ha
med den vridbara väggen från Markurells i Wadköping i denna berättelse då man
därigenom förlorar mycket tid då denna scendel ska vridas fram och tillbaka
utan att detta grepp tillför något väsentligt i scenografin. Man hade sparat in
mycket tid och arbete för scenteknikerna om man valt en annan lösning – Till exempel
ett fast uppbyggt torg någonstans på Södermalm. Dessutom hade man gärna fått ge
scenteknikerna en advekat klädsel som passar in i miljön man vill skapa då
dessa är med på scen nästan lika mycket som skådespelarna tack vare alla
scenbyten de måste delta i. Som det är nu förstör man lite av teatermagin i och
med deras ständiga närvaro vilket jag tycker är synd. Eller varför inte låta
någon av de sådespelare som för
tillfället inte står i rampljuset sköta vrid väggen istället?
Men på det hela taget är detta ett bra och mycket lovvärt
försök att ta sig an stad serien i ett modernt nutidsperspektiv och även om det
hade varit intressant att se denna föreställning gestaltad på ett annat sätt –
Till exempel genom en dans musikal – är det ändå värt att se och ett lovvärt initativ
som det känns att alla historiskt intresserade teaterfans måste ha sett minst
en gång, om inte annat för de många duktiga skådespelarnas skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar