lördag 11 november 2017

The Wild Party enligt Robin

The Wild Party enligt Robin

Var: Fria Teatern Högdalen, Stockholm
När: 10/11 2017
Vem vill inte vara med i den vilda festen? - The Wild Party


Jag såg The Wild Party när Kulturama satte upp den för några år sedan och minns inte så väldigt mycket mer än att det var ett badkar och en soffa inblandad i handlingen och det var därför med lite blandade känslor jag åkte till Högdalen för att se Robins version av samma musikal och jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad denna gång. För The Wild Party har precis som ett gott vin blivit betydligt bättre med åren och jag gissar på att det har att göra med att jag nu har många fler musikaler under bältet och att jag har fått se lite vuxnare musikaler som Cabaret och Chicago som är lite av "samma andas barn" som denna.


I The Wild Party bjuder det uttråkade Manhattan paret Queenie (Izabella Tancredi) och Burrs (Samuel Linderström) in alla sina Vaudeville vänner till en stor fest där Queenie planerar att hämnas på Burrs för hans övergrepp mot henne - Vilket gör denna musikal väldigt aktuell i ljuset av Me Too rörelsen den senaste månaden. Med på festen finns också Black (Emil Mollin) som blir det tredje benet i detta triangeldrama.


Musikalen är nästan helt genomsjungen och den ena av parets Vaudeville artist vänner efter den andra ställer sig upp och framför olika nummer i bästa revystil samtidigt som handlingen drivs frammåt av triangeldramats utveckling. Det gör att jag inte kan låta bli att se vissa likheter med min älskade Cats i denna musikal och jag skulle inte bli helt förvånad om skaparna av denna (Andrew Lippa) har varit inspirerade av sir Andrew Lloyd Webbers klassiker och Hair när The Wild Party skrevs.


Ska man ta upp något mindre bra med denna musikal är det att många av rollerna som inte är i rampljuset får sitta och vara blickstilla under långa partier av akt II vilket i och för sig stämer ganska bra med tanke på att gissningsvis är ganska sent på natten vid det laget. Men jag kan ändå tycka att skaparna skulle ha kunnat lagt in ytterligare dans sekvenser i ett par av andra aktens nummer för att minska "väntetiden" för de övriga artisterna.


Ska man då gå och se denna? Absolut! För det är sällan man får gå och se en sådan "vuxen" musikal som ändå har en så stark och drivande kvinnlig huvudroll i form av Queenie. Gillar man klassiker som Cabaret och Chicago kommer man att älska denna. Men lämna barnen hemma för detta är en musikal som vänder sig helt och fullt till den vuxna delen av publiken och åldersgränsen på 15 år är välbehövlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar