måndag 27 november 2017

Törnrosa enligt POFF


Törnrosa enligt POFF

Var: Vår teater i Farsta, Stockholm

När: 26/11 2017

Kan du som katter gör, börja med C? – Cats.

POFF i Farsta har satt upp många klassiska musikaler mellan Skönheten och Odjuret fram till HONK! men har i år valt att satsa på en egenskriven musikal baserad på den klassiska sagan om Törnrosa – Flickan som sticker sig och sover i hundra år innan hon vaknar av en kyss från en prins.

Det finns många varianter av Törnrosa och här har man framförallt valt att fokusera på Törnrosas, eller Felicia som hon egentligen heter, liv fram till det att hon sticker sig. Man visar hur hon hamnar i en stuga i skogen tillsammans med de tre goda féerna som är hennes fastrar och som tar hand om henne medan man väntar på att förbannelsen som den onda fén Melissa har lagts ska hävas.

Det är bra gjort med många starka sång och skådespelar insatser och den vanliga skaran begåvade och talangfulla barn men skaparna har svårt att göra huvudpersonen Rosa/Felicia intressantare och mer engagerande än de starka och färgglada personer som omger henne – Vilket är något jag var rädd för skulle ske innan.

För hur mycket jag än gillar Rosa/Felicia som karaktär saknar hon någon egentlig drivkraft mer än en stark önskan att se mer av världen än stugan hon växer upp i och att få gifta sig med mannen med stort M – Prins Alexander. Det känns tyvärr som att jag blir mer engagerad i både Rosas fader konungens oro över sin dotter och den onda fen Melissa som tillsammans med sina två mindre begåvade assistenter söker efter Rosa/Felicia än vad jag blir i huvudpersonen själv. Det är visserligen en bra sak i en ensemblemusikal riktad till barn och unga men som erfaren musikalvän skulle jag ändå velat ha något mer. Antingen en perspektivförändring som i Wicked eller en annorlunda drivkraft hos Rosa/Felicia som i Skönheten och odjuret.

Men den stora behållningen här är ändå det stora engagemanget och den fantastiska förmågan att skapa färgglada kostymer, sagolik dekor och underhållande scener som den månghövdade ensemblen i POFF har. Man gör något eget och man gör det väldigt bra för ett första försök – Väl i nivå med till exempel Spök som jag såg på Cirkus för några år sedan. Så jag tycker definitivt att man ska ta chansen att försöka igen med nästa projekt oavsett vad det kan tänkas bli. För är det något jag som kreativ musikalälskare har lärt mig genom åren är det att erfarenhet är den bästa kunskapskällan man kan få.

Ska man trots detta gå och se denna eminenta föreställning? Absolut, det är trots vuxenperspektivets dubier en välspelad och engagerande barn och familjeföreställning som ger en allt man vill ha i en sago musikal. Det sjungs och skådespelas på en hög nivå och jag vill framförallt lyfta fram Maja Malm som gör en strålande insats som den onda fén Melissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar