torsdag 18 oktober 2018

Från Broadway till Duvemåla tagning 3

Från Broadway till Duvemåla tagning 3

Var: Skandiascenen, Cirkus, Stockholm
När: 17/10 2018
Do You Hear The People Sing? - Les Miserablés 

Jag har sett Victoria Toccas musikalkonsert Från Broadway till Duvemåla två gånger tidigare och det är ett väldigt bra koncept som verkligen behövs i musikalsverige. Hon samlar några av Sveriges bästa musikalsångare och låter dem sjunga sig igenom ett antal av de mest älskade musikalsångarna som vi känner igen och älskar men stoppar ibland in nya varianter och relativt okända sånger vilket gör blandningen otroligt bra.

Det som var extra kul denna kväll var att hon förutom Malena Tuvung och Niklas Asknergård även hade bjudit in Emmi Christensson och Emil Sigfridsson denna kväll. Emil har jag inte sett och träffat sedan han gjorde Rum Tum Tugger på Kristianstads Cats för ett antal år sedan och det var både ett kärt återseende och ett kul tillfälle att få se hans breda repertoar av sånger när han sjöng allt från Anthem till We Will Rock You ur musikalen med samma namn. En musikal Emil ska sätta upp i just Kristianstad i vår.

Malena sjöng Minnet/Memory och det väcker alltid varma minnen från mina besök på just Cirkus hösten 2009 när jag hör henne sjunga denna älskade sång. Ensemblen sjöng också Les Miserablés aktavaslutning One Day More vilket är en låt som ger mig rysningar och det vore väldigt kul om någon kunde sätta upp denna episka musikal på en Stockholms scen framöver. Även Somewhere Over The Rainbow ger mig rysningar eftersom jag är väldigt förtjust i Oz universumet.

Niklas och Emmi sjöng också ett par låtar ur Fantomen på operan vilket är kul eftersom jag såg Emmi göra denna underbara musikal på just Cirkus tre gånger. Emmi gjorde också en underbar version av Hemma från Kristina från Duvemåla varpå Niklas tog vid och sjöng Guldet blev till sand från samma musikal. Kristina var den första musikal jag uppskattade och gillade tillräckligt mycket för att se fler än en gång och den kärleken mognade när jag såg Cats ett decennium senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar