fredag 5 oktober 2018

Sarahs Sound of Musicals

Sarahs Sound of Musicals

Var: Tv program, SVT.
När: 3/10 2018
Vi börjar från början, Det brukar bli bäst så - Do Re Mi, Sound of Music.

Sarah Dawn Finer gör något ganska unikt i svensk tv när hon ger sig in i musikalens underbara värld i sex halv timmes långa avsnitt. Det blir en rundvandring i dess historia och nutid som börjar i musikalens mecka, New York och som via Londons West End tar oss till Sverige och vår egen musikalvärld.

För en musikalälskare som undertecknad är detta en mycket efterlängtad tv serie och Sarah gör ett mycket bra intryck som vår guide in i denna älskade genre.

Hon börjar programserien med ett par nedslag i musikalens mecka i Broadway och ger oss en fin inblick bakom kulisserna på Kinky Boots - En musikal jag ännu inte har sett. Därifrån tar hon oss till min älskade Wicked och dess kompositör Stephen Schwartz som upptäcker henne när hon spelar "For Good" på ett piano i hans foaje.

Jag tror det var länge sedan jag hade så mycket glädje av ett första avsnitt i en tv serie och jag har aldrig skakat så av lycka efter att ha sett ett tv program. Det bådar väldigt gott inför fortsättningen och jag som musikalälskare skulle även tycka att det vore kul om Sarah följde upp denna succé med en serie musikalkonserter där hon tar tag i samma teman som programmen låter oss få en inblick i.

Så missa nu inte seriens kommande program. Jag kommer att sitta klistrad vid tv:n på onsdagskvällarna framöver och det rekommenderar jag varmt alla som någon gång har undrat över hur det kommer sig att jag älskar denna genre så mycket att göra med. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar