söndag 14 oktober 2018

Pelle Svanslös möter Maja Gräddnos enligt Repliken


Pelle Svanslös möter Maja Gräddnos.

Var: Tumba Folkets Hus, Stockholm (Repliken)

När: 13/10 2018

För en katt vill ju bara vara en katt – Cats.

Pelle Svanslös är Uppsalas svar på Cats och Gösta Knutsson har hittat rätt in i varje katt älskare skäl när han låter oss strosa runt ibland katterna mitt i centrala Uppsala ett stenkast från kungliga huvudstaden. Vilket gör att jag som stor vän av katter på scen tycker att det är konstigt att dessa katter inte får synas oftare på våra teatrar än den gör. Jag har sett Pelle Svanslös två gånger varav en gång i Uppsala (Elaka Måns) och en gång nu på Replikens uppsättning inne på Tumba Folket Hus – Vilket jag kan tycka är alldeles för lite för en så älskad och välkänd barnföreställning.

Pelle Svanslös är i Replikens tappning en episodisk vandring mellan olika scener i Pelle Svanslös böckerna och vi får möta Pelle (Oskar Norgren) när han möter Maja Gräddnos (Mathilda Andersson), går i skolan, på fiskafänge och slutligen i kattmästerskapen. Under alla dessa scener försöker Måns (Gunnar Richardsson) tillsammans med Bill och Bull (Dennis Karlsén och Josefin Hörberg) ställa till elände för att få Pelle att framstå i dålig dager – Vilket allt som oftast innebär att reta honom för att han till skillnad från de andra katterna inte har någon riktig svans.

Vilket gör denna föreställning ständigt aktuell eftersom det är många människor som blir både retade och mobbade för att de inte är som alla andra och vi behöver ständigt påminnas om att det udda och ovanliga också måste få finnas på samma villkor som det likriktade innegänget. Det borde vara skäl nog att gå och se denna i mörka och osäkra tider som de vi nu lever i.

Det som är extra kul med Replikens version av Pelle Svanslös är att man har hittat så många begåvade barn till både ensemblen och huvudrollerna. Pelle och Maja är med i nästan varenda scen och ändå unga nog att kunna spela till exempel barnen Von Trapp i Sound of Music och det är mycket imponerade att se barn i denna ålder ha en huvudroll av detta slag i en timmes musikalföreställning. Det tyder på att vi har vi har en uppväxande generation musikalartister i vårt avlånga land som kan axla stora roller i allt från School of Rock till Lejonkungen och att vi har en stark tillväxt på musikalartistsidan.

Något som jag uppskattar hos amatör uppsättningar är att man tar sig tid att stanna kvar och prata med publiken efteråt. Det är väldigt kul för mig som musikalfans och det är något jag ofta saknar på de stora professionella scenerna. Det gör att jag kan rekommendera ett besök på denna föreställning av enbart denna anledning om det nu inte räcker med att du och ditt barn får chansen att möta och se så många fina scenkatter. Gå och se!

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade föreställningen! Det var trevligt att prata med dig. Att träffa publiken tycker vi alla är en väldigt rolig del av föreställningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att träffa skådespelarna efteråt är något jag uppskattar mycket med all slags teater och något jag ofta saknar på den professionella nivån. Jag uppskattar kostym och make up mycket och det är väldigt kul att se sådant på nära håll i föreställningar som har djurroller.

      Radera