Det sjunde inseglet
Var: Uppsala Stadsteater
När: 17/11 2018
En överbetald musikalartist tar en okänd välgörare – Karl Bertil
Jonsson.
Det sjunde inseglet är en del av Uppsala Stadsteaters
Bergman år och det är en kombination av dansteater och tal teater vilket i sig
är ett lovvärt försök men i slutändan blir lite av det sämsta från båda
världarna. Man säger sig vilja ha 100 procent teater och 100 procent dans och
därigenom skapa ett helt nytt uttryck för dansen – Vilket man inte lyckas med alls.
Som dansteater är det snyggt gjort och man har valt en
intressant postmodern miljö för dansarna att röra sig i där kostymer och scenografi
bildar en slags dystopiskt nutidsmiljö med döden i fokus. Man använder ett rullband
på ett väldigt snyggt sätt och de stora lyktstolparna bildar en intressant och
tänkvärd miljö som ofta används av dansarna för att skapa variation i det som
visas på scen. Det är dessutom väldigt skickliga dansare som är mästerliga i att
skildra dansrörelserna koreografen ber dom göra. Hade man lanserat detta som en dansproduktion med vissa repliker hade detta varit lysande gjort.
Men man lanserar det som något nytt – Som en kombination av
dans och teater där båda konstformerna ska vara närvarande hela tiden och eftersom
jag älskar musikal med mycket dans borde denna kombination ligga nära det jag
älskar mest av allt.
Men man är långt ifrån att integrera dans och skådespelande
på samma sätt som man lyckas göra i till exempel West Side Story, Cats och Hair.
Det är som att man är rädd för att tala när man dansar trots att dessa musikaler
visar att man kan både sjunga och tala samtidigt som man dansar.
Jag har länge önskat att Benke Rydman (regissören) skulle
sätta upp en dansmusikal som de ovan nämnda och jag tror att det skulle ge en bra
ingång i konsten att kombinera dans med tal och sång och det önskar jag än mer efter
att ha sett detta försök att kombinera dans med teater.
Sedan undrar jag vad de i och för sig snygga kostymerna från
tv serien A Handmaids Tale gör i denna föreställning? Jag väntade på någon
slags återkoppling till denna serie från den prästfigur som verkade leda de kloster
lika statisterna som ofta sågs i dessa dräkter men någon sådan kom aldrig. Jag
tror det hade behövts för att man skulle kunna få ett helhetsperspektiv på
detta dräktval.
Är då detta värt att gå och se på? Är man lika passionerad
på dans som jag är på musikal är det nog ett måste och kombinationen av en modern
tolkning och snygga dansnummer gör denna föreställning sevärd. Men jag tror
ändå att man hade kunnat förmedla Bergmans film bättre genom att välja mellan
dans och tal teater och genom att lägga detta i den riddartid filmen utspelar
sig i. Nu blir det lite för mycket varken eller för min smak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar