fredag 23 november 2018

Ghost besök 2

Ghost besök 2

Var: China teatern, Stockholm
När: 22/11 2018
Jag är en läkare och ingen magiker - Star Trek.

Det är andra gången jag såg Ghost och det är första gången jag såg Kristina Lindgren som huvudrollen Molly Sandén vilket i sig räcker för att göra kvällen magisk. Att föreställningen sedan "har satt sig" på ett riktigt bra sätt och att hela ensemblen verkar ha väldigt kul i denna romantiska berättelse gör inte saken sämre.

Det känns även som att många av de teatraliska trick som behövs för att denna föreställning ska fungera känns säkrare i och med att ensemblen har utvecklat en trygghet i de trick man är satta att göra. Dock känns det som att scenen när Tunnelbanespöket lär Sam (Peter Johansson) att flytta på saker borde ses över. Men det är möjligt att det har att göra med var i salongen man sitter också.

 Det är helt enkelt svårt att få till en scenupplevelse som funkar lika bra oavsett var i salongen man sitter och det är något alla som sätter upp föreställningar som bygger på teatraliska trick och stunt måste tänka på även om det inte stör mig som van teaterbesökare något.

Men det som framförallt gör detta till en mycket sevärd föreställning är det fantastiska skådespelararbetet artisterna emellan eftersom det är deras agerande som i mångt och mycket gör denna föreställning både bra och trovärdig. För klarar inte dessa av att leverera magin blir det ingen spökhistoria och utan en bra koreografi skulle inte denna berättelse funka alls eftersom de teatraliska tricken och stunten skulle bli omöjliga att utföra.

Vilket gör det extra roligt för mig som har så många bekanta i denna föreställning att se och njuta av dessa underbara artisters förmåga att leverera en egentligen omöjlig berättelse om spöken och livet efter detta på ett trovärdigt, romantiskt och underhållande sätt. Bara det gör denna föreställning värd att se och se om och det är jag enormt tacksam för.

Jag är normalt sätt ingen vän av spök och skräck berättelser men detta är mer än en romantisk komedi än en regelrätt skräck historia och jag tycker att det kreativa teamet har valt en väldigt bra nivå att berätta denna historia på. Man har fått en saga som borde passa de flesta som gillar en god musikal och det är jag också väldigt tacksam för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar