Djungelboken enligt Dröse och Norberg
Var: Stockholm Waterfront hotell och kongress
När: 10/11 2018
Jag vill ju va en människa som du! – Disneys version av
Djungelboken.
I Djungelboken har Dröse och Norberg (Trollkarlen, Aladdin,
Snövit mfl) slagit på stort i både kostym och scenografi och bjuder i sin
version av Djungelboken in oss i en magisk värld av storslagen scenografi och
häftiga djurkostymer. Men det är inte Disneys version av denna klassiska saga
vi får se utan en helt egen tagning med det engelsmännen kallar Pantomi i
fokus.
För mig som älskar sago och fantasy musikaler med mycket
djurroller och häftiga kostymer är detta en ren ögonfröjd att se. Jag njuter av
alla karaktärer som huvudpersonen Mowgli möter under sin vistelse i djungeln
och jag trivs med hur regissören och koreografen har hittat unika rörelse och
talmönster för varje djur i den månghövdade ensemblen.
Detta är helt enkelt ett par timmars fest för alla musikal
och teatervänner med barnasinnet i behåll och det händer hela tiden mycket som
alla barn i publiken gillar. Det verkar som att oavsett vad Dröse och Norberg
sätter upp så hittar man ett anslag och ett koncept som är glatt, färgsprakande
och fascinerande och man har även lyckats få in fler kvinnliga roller än i den
klassiska ”Disney versionen” vi ser på julafton.
Man håller också på att växa in i den stora kostym som
Waterfront och de stora arenorna ute i landet erbjuder men det innebär också
att många i den månghövdade publiken hamnar långt ute på kanten där man ser
scenen från sidan och eller långt ifrån. Detta är lite tråkigt i en musikal som
Djungelboken där man liksom i Cats har mycket att vinna på att se de
fantastiska kostymerna och den utsökta make upen på nära håll. Den är dock inte
lika interaktiv som Cats och man har god hjälp av de stora tv skärmar som visar
bilder föreställningen på nära håll – Men jag förlorar lite av teaterkänslan
när jag sitter så långt ifrån scenen att man tittar på skärmarna lika mycket
som man tittar på scenen. För mig är teater här och nu och det är viktigt att
svepas in i den värld man vill presentera uppe på scen, vilket man delvis
missar när man ser delar av föreställningen på tv skärmen.
Därför tror jag att denna föreställning kanske hade gjort
sig bättre på en teater som Cirkus, China eller Maxim där man har
förhållandevis nära till allt som sker på och omkring scenen. Men samtidigt
innebär detta val av arena att många fler barn och vuxna får chansen att gå och
se denna föreställning vilket naturligtvis är tacknämligt ur ett ekonomiskt
perspektiv.
Men det är ändå roligt att denna typ av pantomi teater kan
sättas upp på ett storslaget sätt i ett arena format som annars är förbehållet
de stora artisterna och publikdragande jätteproduktionerna. Man har dessutom
många skådespelare som har hängt med i ensemblen ända från Trollkarlen från Oz
och det har även tillkommit många nya namn i den ständigt växande Dröse och
Norbergsfamiljen. Det skapar en familjär känsla på scenen där alla artisterna
verkar trivas med sina roller på och bakom scen och man skapar även speciella
kostymer åt den delar av den månghövdade foaje personalen vilket uppskattas. På
det hela taget en föreställning väl värd att se och se om för alla barn och
vuxna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar