onsdag 18 december 2019

The Rise Of Skywalker - Första intryck - SPOILER ALERT!!!!

The Rise Of Skywalker - Första intryck - SPOILER ALERT!

Var: Filmstaden Scandinavia, Solna
När: 18/12 2019
Tusen generationer lever i dig nu, Rey!

Jag hade fjärilar i magen när jag såg denna sista del i Skywalker sagan. Efter den förra filmen fanns det så många saker som hade kunnat fallit platt som en pannkaka och även om jag tog mig för pannan vid ett par tillfällen så var denna Star Wars film snygg, välgjord och ett värdigt avslut på en nio filmer lång saga.

Det känns som att skaparen bakom The Force Awakens avslutade denna film på ett sätt han hade tänkt från början utan att fästa sig alltför mycket på det som hände i The Last Jedi men han lyckades ändå hålla allt som hände där i huvudet så pass mycket att inget kändes redconat eller ändrat på grund av det som hände där.

Det jag gillade mest av allt var att huvudpersonen Rey både fick försöka och misslyckas mer än hon gjort i de två senaste filmerna sammantaget och denna frustation gjorde att man för ett tag var allvarligt rädd för att hon genom sin ilska skulle ta steget fullt ut och bli en Sith. Det visar att JJ har tagit till sig kritiken kring att hon framstod som "Mary Sue" i de två tidigare filmerna för många och att han verkligen ville visa hur hon kämpade med problem och till och med misslyckades rejält både när hon tror att hon får Chewie dödad och när hela gänget hamnar i kvicksand. Sådant gör en bra karaktär bättre.

Man fick dessutom reda på en hel del om huvudkaraktärerna som man inte visste tidigare, ace piloten Poe Dameron var till exempel en framgångsrik smugglare av kryddor innan han blev stjärnpilot i motståndsrörelsen vilket till viss del förklarar en del av hans hetsiga "klarar allt själv" temperament i de två första filmerna.

Det som jag är mest glad över är att general Leia fick en snygg och värdig död där hon offrade sig för att rädda sin son Ben ur Kylo Rens klor. Men det jag saknade var någon form av begravning eller minnescermoni för den största kvinnliga förebilden genom alla Star Wars filmer. Dessutom blev jag lite förvånad över att hon helt plötsligt fick en egen ljussabel och visade sig ha en historia av att ha tränat med Luke Skywalker vilket visserligen var en fin touch och förklaring till hennes rymdpromenad i TLJ men ändå kändes lite för oplanterad för min smak, det borde man kunnat bygga upp bättre tidigare i trilogin.

Not: När man tänker efter över en natts sömn så var den sista scenen på Tantonie ett slags avslut lika värdigt för både Rey, Luke och Leia. Det och scenerna med Lukes X vinge är nog de scener som kommer att göra flest fans nostalgiska så att det räcker och blir över.

En rolig detalj var att det var flera Stormtroopers som visade sig ha gjort uppror mot The First Order vilket var både överraskande och kul eftersom dessa annars ganska ansiktslösa karaktärer nu fick både personlighet och namn. 

Rymdstridscenerna var snyggt gjorda och vi som sett hela sagan belönades genom att både Lukes X vinge var med och genom att flera av de mest klassiska Jedi karaktärerna pratade med Rey på slutet. Dock hade jag gärna sett att Anakins spöke fick en större betydelse på slutet genom att han till exempel stod bredvid Luke och Leia i sista scenen eller något. Det är i mångt och mycket hans saga och då är det synd att han inte har varit med nästan alls i denna trilogi.

Ska man då gå och se denna om man gillar Star Wars? Självklart om ni frågar mig, det är en snygg och välgjord film och även om man inte håller med om alla val eller ogillade TLJ så är det dryga två timmars kul underhållning i en galax, långt, långt borta och det räcker och blir över för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar