fredag 27 december 2019

Frost 2 - Frozen 2


Frost 2 – Frozen 2


Var: Filmstaden Scandinavia, Solna.


När: 27/12 2019


Det där kommer jag nog på när jag blir äldre! – Olaf, Frost 2.


Det är inte ofta som uppföljare på musikalfilmer blir lika bra som originalet men Frost 2 (Eller Frozen 2 som den heter utomlands) är ett undantag. Berättelsen känns som en naturlig fortsättning på den förra filmen när Elsa (Annika Herlitz) ger sig ut för att ta reda på varifrån hon har fått sina magiska krafter och möter ett sameliknande folk (Arendal sägs ligga i Norge) i en magisk skog som visar sig ha många svar på Elsas frågor.


Musiken i en musikalfilm är naturligtvis viktig och här har man lyckats skapa några riktigt bra låtar med Into The Unknown i täten. Även snögubben Olaf har en fantastisk sång där han likt ett barn funderar på hur mycket mer han förstår när han blir äldre och det är en sång jag tror många barn i publiken kan relatera mycket väl till. Nivån på sångerna i övrigt är bra och varje huvudkaraktär får minst en sång att skina i även om jag inte tror att någon av dem når upp till ettans superhit Slå dig fri (Let It Go).


Christoff är charmig i sina försök att fria till Elsas syster Anna men det känns samtidigt som en tråd man var klar med redan i ettan så även om den tillför mycket charm och humor tycker jag att denna tråd känns lite onödig och jag hade hellre bytt denna mot några scener med en regelrätt antagonist – Kanske i form av Elsa och Annas farfar som verkar vara den som ligger bakom mycket av problemen i denna film.


Jag gillar att det händer mycket i filmen och stundtals känns den lika mycket som en aktion film som en musikal och som sådan kan den nog vara lite i läskigaste laget för de yngsta barnen. Men kan man leva med den spänningen är denna film en pärla som ger mycket djup och karaktär åt Arendals persongalleri.

Värt att nämna kan också vara att animeringen har utvecklats ordentligt jämfört med förra filmen. Detaljrikedomen är sådan att jag stundtals satt och undrade om det verkligen vara animerat eller om man hade lagt in scener som var fotade med riktig film eller var tecknat. Dessutom var detaljrikedomen i Elsas fantastiska klänning sådan att jag satt och beundrade denna lika mycket som jag följde med i handlingen. Så som den animerade tekniken har utvecklats på senare år kan man inte låta bli att undra om det kommer en tid när man inte kan skilja på animerade figurer och verkliga sådana och där det inte spelar någon roll för en films utseende om det är animerat eller verkligt. Det ska bli spännande att se vart detta tar vägen om några år.


Ska man då gå och se denna? Gillar man musikalfilmer i allmänhet och ettan i synnerhet ska man definitivt gå och se denna även om jag tror att man har mycket att vinna på att ha sett den första filmen innan man ser denna. Här finns mycket humor och värme och många bra röst skådespelare att älska och beröras av oavsett om man väljer den engelska eller svenska versionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar