fredag 8 maj 2020

By Jeeves Film

By Jeeves Film

Var: Hemma
När: 8/5 2020
No Good Deed goes unpunished! - Wicked.

By Jeeves är en av Andrew Lloyd Webbers mer okända musikaler och även om den inte är i samma klass som Fantomen eller Jesus Christ Superstar så är det ändå en god musikalkomedi som inte skulle skämmas för sig på Oscars stora scen.

Butlern Jeeves hjälper sin herre att framföra en föreställning när hans banjo är på väg från en affär och det blir en två timmars förvecklingskomedi i bästa Shakespeare stil om än inte riktigt i mästarens klass även om musiken är underbar och det bjuds på många skratt.

Vad som räddar denna komedi för mig är slutet när hela ensemblen byter om till ensemblen från en av mina favoritmusikalers kända föregångare och det ger den ett rejält lyft för mig som älskar allt som har med denna värld att göra och det är inte en katt i sikte - bara en hund och ett fegt lejon.

Vad man möjligen kan klaga lite på som svensk är att både språket och humorn är väldigt brittisk i denna musikal och jag gissar att en hel del av det roliga flyger över mitt huvud på grund av det. Jag gissar därför på att en svensk översättare av denna musikal skulle få ett hästjobb med att anpassa språket till något som fångar hela nyansen av det engelska tungomålets humor.

Men det är ändå förvånande att denna musikal inte sätts upp oftare i vårt land och jag skulle gärna se den som sommar teater en varm augustikväll och varför inte på Parkteatern eller på vallarnas fri lufts scen. Den tangerar mycket av vår svenska buskis tradition och jag tror att det skulle kunna ges utrymme på en och annan skolscen som vill satsa på det lite mer okända i en mycket välkänd skapares verk.

By Jeeves var tydligen ingen hit när den kom ut men denna omarbetade version håller hög klass och man lär få en underbar kväll om man ser denna på plats i en teatersalong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar