lördag 16 maj 2020

Dagbok från Corona Sverige del 3: ALWs fredagsmusikaler

Dagbok från Corona Sverige del 3: ALWs fredagsmusikaler

Var: Hemma
När: Fredagar i mars, april och maj.
Until a new hope could rise - Obi Wan Kenobi.

Jag har haft mycket nöje av att se på Andrew Lloyd Webbers livesända musikaler på fredagskvällarna och eftersom vi nu har haft den sista i raden så tänkte jag gå igenom dem och göra någon slags lista över vilka jag gillar bäst.

-CATS:

Den sista musikalen blev min älskade CATS och det är inte så mycket mer att säga än att 1998 filmen lyfte några pinnhål nu när jag sett hela filmen live och hade ALWs kommentarer i bakgrunden. Men dess brister är fortfarande att den är en av filmad scenföreställning men utan publik. Live är CATS något helt annat. Scenmusikalen är enligt mig den ultimata skolmusikalen.

-Fantomen på Operan:

Klassikernas klassiker och ett spektakel med några av musikalvärldens bästa kostymer parat med skönsång från några av de bästa artisterna. Den ännu går i original produktion i både London och New York och kan därför vara svår att få tag i rättigheterna till.

-Jesus Christ Superstar:

En musikal jag ständigt återkommer till trots att jag inte är särskilt religiös av mig. Men musiken är utsökt och berättelsen tidlös nog att kunna tillskrivas många kända artisters uppgång och fall. En mästerlig klassiker.

-Love Never Dies:

Var mycket bättre än jag trodde och Australien produktionen kändes mer färdig och komplett än den CD jag hade lyssnat till innan. Det är ett spektakel fyllt av ögonfröjd och jag tror inte den skulle skämmas för sig på Cirkus stora scen.

-Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat:

Är en av ALWs tidigare musikaler och en jag är förvånad över att den inte sätts upp oftare här i Sverige. Den har allt som behövs för en bra skolmusikal och berättelsen är lätt att hänga med i för alla oavsett tidigare kunskaper.

-By Jeeves:

En bra och underhållande komedi är aldrig fel men denna tidiga ALW musikal har en stor nackdel i att humorn är väldigt brittisk och ofta flyger över huvudet på mig som är svensk. Men den är ändå bra och underhållande och skulle inte göra bort sig på svenska buskis scener.

-ALW 50 år gala:

En bra sammanfattning av ALWs mångsidiga produktion men har en nackdel i att den blandar välkända örhängen framförda på ett sätt som får mig att rysa med för mig helt okända sånger på ett sätt som gör att det känns som att det finns långa transportsträckor mellan kvällens höjdpunkter. Lägg till att flera av låtarna hade kunnat lyfta ännu mer med andra artister och man får en föreställning som verkligen blandar och ger. Men det som är bra är världsklass.

Jag tror det var alla och jag hade önskat att få se fler musikaler som EVITA och Starlight Express men det har varit en sann fröjd att ha dessa musikaler som fredagsnöje och det är jag enormt tacksam för.

Uppdatering: Det ser trots allt ut att bli en fortsättning på fredagsnöjena. Fredag den 22/5 kommer man att visa ALWs uppsättning av Sound Of Music där huvudrollen castades genom tv programmet "How do you solve a problem like Maria?" vilket kan bli kul att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar