fredag 15 maj 2020

Cats 1998 film plus ALW live comments.

CATS 1998 film plus ALW live comments. 

Var: Hemma.
När: 15/5 2020
I belive you are a Jellicle cat. A dear little cat - CATS 2019 film.

ALW väljer att avsluta sina fredagsvisningar med min älskade CATS och det är den gamla filmversionen från 1998 han visar. Dessutom har han gjort livekommentering på sin egen Youtube kanal och jag körde dessa två visningar parallellt vilket gav oerhört mycket mer än bara den vanliga filmen.

ALW delade med sig av så mycket information och insikter kring denna musikal att jag redan har glömt hälften men den hälft som blev kvar är så mycket att hälften var värt att ha på denna bakgrund. CATS har kommit än väldigt lång väg under de nästan 40 år som har gått sedan premiären och den har setts av många fler än vad som älskar den och ytterligare några fler än de som är lika fascinerade av den som jag är. 

Det som är lite tråkigt med denna i sig fantastiska film är att man genom att inte ha någon publik i salongen misslyckas att frambringa magin i att se denna väldigt teatraliska musikal på plats och jag önskar att alla teaterbesökare någon gång fick chansen att se denna musikal live minst en gång. För det är något helt annorlunda att sitta på plats i kattlandet och ha alla katter kravlandes i gångarna och över sätena än det är att se på en film utan publik. En del av mig önskar att de hade gjort som i senare tids "Live versioner" och haft publik med - kanske rentav utklädda till katter.

Med det sagt så är det som ändå är väldigt bra gjort och man lyckas trots allt förmedla en väldigt bra känsla av vad CATS är och hur det känns att sitta i salongen och se på detta. Musiken är världsklass och artisterna sjunger och dansar på högsta nivå och jag tror inte jag hittar en ända svag länk i denna månghövdade ensemble.

Däremot tycker jag det är synd att man inte valde att göra ett av mina favoritnummer Growtliger som är ett så fantastiskt nummer trots att en del repliker kan anses ha passerat bäst före datum för ganska länge sedan. I två filmversioner av Cats har vi inte fått se vad piratkatten och min älskade Lady Griddlebone kan göra när de är som bäst och det gråter jag lite för varje gång jag inte ser dem på scen eller film.

Men det jag gråter allra mest över nu är att detta tydligen var sista frivisningen av ALWs musikaler genom denna kanal och det kommer att kännas så tomt på fredagarna framöver. Som det verkar har vi en lång ökenvandring framför oss innan vi kan se liveteater igen och det hade varit så kul att fylla i några av de veckorna med denna nya tradition. Det råder ju ingen brist på ALW musikaler att visa och jag hade gärna sett både EVITA och Starlight Express de kommande veckorna.

Som avslutning kan jag bara säga att denna serie fredagsmusikaler har visat vilken otroligt begåvad kompositör Andrew Lloyd Webber är och vilken bredd han har i sina musikaler. Man skulle lätt kunna göra en tema kväll på enbart hans musikaler på Club Corner utan att ha brist på magiska musikalpärlor att visa upp.

Ni som har missat detta vet inte vad ni har missat. Tack sir Andrew. Du har gjort min vår mycket lättare att genomleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar