fredag 22 maj 2020

Sound of Music enligt The Shows Must Go On.

Sound of Music enligt The Shows Must Go On - TSMGO.

Var: Hemma
När: 22/5 2020
Och då blir jag glad igen! - Sound of Music

Den här tv sända versionen av Sound of Musical visar hur man kan göra filmade musikaler på ett riktigt bra sätt och med behållning av Live känslan man får i en scenmusikal även om jag saknar att ha en publik som interagerar och applåderar så som man har gjort i en del Live produktioner.

Det är bra gjort och denna produktion följer berättelsen som Kålle och kompani satte upp på Intiman för några år sedan väldigt bra. Det blandar glada melodier och sångglädje i akt ett med mörkare undertoner och skrämmande drama i akt två precis som fallet är i Cabaret vilken utspelar sig i samma tidsera fast i Berlin.

Det finns egentligen inget att klaga på mer än att jag önskar att det hade varit en publik som skådespelarna och artisterna kunde interagera med även om jag saknar den mindre här än i Cats filmen förra veckan. Man bryter helt enkelt inte den "fjärde väggen" lika mycket här som i Cats och det innebär att denna musikal gör sig mycket bättre som en av filmad live föreställning men utan publik.

Man har hittat mycket bra artister även om det inte är den ALW castade version jag trodde det var innan jag såg den - Det hade varit kul och intressant att se hur denna casting lyckades i sökandet efter Maria. Överlag har man hittat väldigt bra artister även om några av barnen ser lite väl vuxna ut för en tv film där man kanske inte har samma frihet att casta åldersmässigt som i en scenmusikal.

Men man har trots detta fått ihop en väldigt bra och energisk ensemble som det är en fröjd att se på scen och jag tycker denna musikal har en hel del att säga om vår egen tid. Jag saknar Intimans version mycket och jag skulle gärna se att denna fantastiska musikal sattes upp oftare på de svenska teaterscenerna och varför inte i de äldre skolklasserna det något otäcka slutet till trots?

Det ser ut som att TSMGO tänker fortsätta sina fredagsvisningar vilket innebär att vi borde ha flera musikaler att se fram emot kommande veckor vilket i sanning gläder en musikalmaskot. Det har varit så skönt att ha dessa Youtube sändningar att följa på fredagskvällarna. Jag hoppas att ni som älskar musikal lika mycket som jag tar chansen att se dessa filmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar