måndag 29 juni 2020

Empire Strikes Back

Empire Strikes Back

Var: Filmstaden Scandinavia.
När: 28/6 2020
These are strange times, not even I has all the answers yet - Okänd.

ESB är många Star Wars fans favoritfilm och det är kul att ha sett denna klassiker på en filmduk även om jag ibland kunde ana att en del av specialeffekterna inte mådde bra av att blåsas upp till modern filmkvalité. Det är trots allt en nästan 40 år gammal film och det märktes ibland.

Men handlingsmässigt och karaktärsutvecklingsmässigt håller den en hög kvalitet och jag tycker mig se ett stort tekniksprång från föregångaren som så klart är A New Hope. Det gäller till exempel ljussabel duellerna som är betydligt rörligare och mer avancerande än i ANH även om de har en lång väg att gå till prequel filmernas dueller.

Karaktärerna utvecklas bra men det märks att George Lukas inte har alla kommande karaktärsrelationer klara för sig när till exempel Luke får en kyss av Leia och njuter av det utan att veta vilken relation han egentligen har till denna kvinna. Men det är som de säger en helt annan historia.

Det jag dessutom kan tycka är lite märkligt är att man valde att ha filmens stora slag, slaget om Hoth, i början av filmen när våra hjältar tvingas fly från imperiets revansch efter händelserna i ANH. I en sådan här action rulle brukar man vara förtjänt av att ha de stora aktion sekvenserna i slutet och man hade kunnat tänka sig ett fullskaligt slag om Bespin istället.

Men denna film är trots allt en riktig klassiker och jag är glad över att äntligen ha fått se denna i en biograf och på en stor filmduk. Jag hoppas att vi även kan få äran att få se de två andra delarna av original trilogin denna märkliga sommar.

Med det sagt är jag jätteglad över att biograferna har kommit igång efter Corona uppehållet. Det har varit tomt och långtråkigt utan någonting att göra och även om bio inte är min stora passion i livet så är det trots allt ett väldigt bra substitut för detta.

Recommenders varmt för alla som gillar Star Wars - Gärna i kombination med Rise of Skywalker som är den sista filmen i serien som ESB är den andra i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar