tisdag 20 oktober 2020

Det stora teaterkalaset

 

Det stora teaterkalaset

Var: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

När: 19/10 2020

Tid? Det här är inte tiden att bråka om tid, det har vi inte tid med! – Alice i underlandet.

 

Det stora teaterkalaset är Stockholms Stadsteaters stora jubileumsföreställning som skulle ha gått på dess stora scen i samband med att renoveringen var klar men som nu är flyttad till Klara scenen och vad värre är bara får spelas för 50 personer åt gången på grund av Corona restriktionerna.

För det här är en nostalgitripp som förtjänar en fullsatt stor scen där alla stadsteaterns många stamgäster får sitta och se på och minnas allt som varit från teaterns grundande och de sextio år som har gått sedan dess. Det är en föreställning som borde ha fått ses av flera hundra stockholmare varje kväll och det borde ha varit stående ovationer i en fullsatt salong lika ofta.

Här förs man tillbaks i tiden och man börjar med teaterns grundande där ett gäng herrar i svarta kostymer diskuterar vad man ska med en teater till och arbetar sig sedan framåt i historien med många blinkningar kring hur det är att vara skådespelare och publik på vägen fram till avslutningen från en av Unga Klara teaterns succéer.

Det jag som musikalmaskot minns allra bäst är naturligtvis det underbara musikalmedley som avslutade första akten och det ger mig fortfarande rysningar. Det är musik från de flesta av Stadsteaterns stora musikalsuccéer på 2010 talet inklusive älskade musikaler som Billy Elliot, De tre musketörerna, Sweeney Todd och West Side Story. Tiden har verkligen flugit iväg och det är många minnen som kommer tillbaka och man inser hur fort tiden har gått när man ser årtalen som föreställningarna är från. Föreställningar från 2012 och 13 känns som igår och det är som nostalgi betraktat oslagbart.

Är det något mindre som jag saknar är det att en av Stadsteaterns stora ikoner Leif Andrée tyvärr inte kunde medverka just denna dag på grund av sjukdom och även om hans inhoppare gjorde ett strålande arbete så ligger den gode Leif mig så varmt om hjärtat att en del av mig tycker att det är synd att jag inte fick se hans tolkning av denna roll. Men förhoppningsvis kommer det fler tillfällen att se detta och det skulle jag göra med glädje om det bara fanns biljetter att köpa – Så bra är det.

Kommen så här långt är det ganska givet att jag rekommenderar detta varmt till alla som har ett lika varmt förhållande till Kulturhuset Stadsteatern som undertecknad har och det är därför tråkigt att Corona restriktionerna hindrar att fler få se detta mästerverk i denna omgång. Jag hoppas därför innerligt att denna föreställning kan få sättas upp på nytt nästa höst eller när nu restriktionerna är över så att fler kan få se detta och gärna då på den stora scen där denna hyllningsföreställning hör hemma. Ni som har en biljett anar inte hur lyckliga ni är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar