lördag 24 oktober 2020

Evergreens med Malena Tuvung.

 

Evergreens med Malena Tuvung.

Var: Soppteatern, Kulturhuset Stadsteatern

När: 24/10 2020

Ser jag med mina egna ögon en man som inte hört om en Jellikle katt? – Cats.

 

Malena Tuvung (Cats) tar oss med i Barbara Straisands musikliv och guidar oss samtidigt genom sina egna artist och musikaldrömmar på ett väldigt bra sätt. Det blir musikalmusik när den är som allra bäst och varje sann musikalmaskot kan inte annat än att kapitulera inför denna skönsång ackompanjerad av den underbara pianisten Carina E. Nilsson.

Höjdpunkten för mig är förstås Malenas underbara tolkning av min älskade Memory men även en favoritlåt från West Side Story i form av Somewhere kommer väldigt nära denna. Dessa två pärlor blir inte sämre av de episoder som Malena flankerar dem med i sitt uppsnack och det blir musikalmusik och anekdot berättande när det är som allra bäst.

Soppteatern kombinerar en timmes musikunderhållning med en väldigt god svampsoppa (olika dag från dag) och det blir det bästa av två världar även om jag kan sakna närheten till scenen från den plats jag blev tilldelad. Den musikaliska magin är den samma från alla platser i salongen men det finns en orsak till att jag tycker om att sitta långt fram och det är att närheten till scenen gör allt så mycket bättre för att parafrasera ett känt tv4 programs titel.

Men oavsett var i salongen man sitter så är detta väldigt bra gjort och med två fantastiska artister på scen i form av Carina och Malena. Det rekommenderas väldigt varmt till alla som vill ha en stunds väldigt bra underhållning.

Överlag saknar jag musikalkonserter av det lite mindre slaget i denna speciella tid. Alla vi som brinner för allt som har med musikal att göra längtar efter varje tillfälle att få vår längtan mildrad och en timme eller tvås musikalkonsert med komp är ett utmärkt substitut för de fullängds musikaler som det är alldeles för få av nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar