måndag 21 december 2020

The Railway Children

 

The Railway Children

Var: Streamad film

När: 21/12 2020

Och vi är på väg till sist mot den norra delen av den norra hemisfären – Skimbleshanks, Cats.

 

Tre barn från London tvingas flytta ut på landet när deras far grips och de tvingas lära sig anpassa sig till en helt annan verklighet än det de har vant sig vid i storstaden under sommaren när de blir mer kända som ”The Railway Children” – Järnvägsbarnen.

Förutom en väldigt bra historia har man här placerat denna berättelse på en järnvägsstation med ett riktigt ånglok som kvällens höjdpunkt och denna miljö passar denna berättelse väldigt bra – Jag skulle rentav kunna säga att det är svårt att tänka sig någon bättre miljö för just denna berättelse.

Dessutom sitter publiken på båda sidor om stationens perronger och det gör att skådespelarna behöver spela åt båda hållen vilket jag uppskattar från Cats. Det ger en närhet och en väldigt speciell känsla som jag hoppas få uppleva i levande livet någon gång.

Det är dessutom en bra berättelse med tydlig moral kring att de som gör gott för andra får gott tillbaka och det är en berättelse som passar väldigt bra i jultid och jag skulle älska att se denna berättelse som jullovsteater på någon av våra barnteater scener framöver – Den är så bra.

Är det något negativt med denna filmade version skulle det vara att jag gärna skulle ha en svensk text remsa eller en ordlista till hands då det förekom rätt många ord på en rätt gammaldags engelska som var rätt svår för mig att förstå även om man nästan alltid kunde dra slutsatser kring vad de betydde av det sammanhang de sas i.

Men det är en så pass rättfram och bra berättad historia att man ändå inte har några som helst problem att följa med i handlingen vilket gör att jag varmt rekommenderar denna pjäs och ännu mer om man är det minsta intresserad av tåg och järnvägsstationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar