söndag 20 december 2020

Tomten och Bocken

 

Tomten och Bocken

Var: På datorn (avfilmad julkonsert)

När: 20/12 2020

Hejsan, hoppsan, fallera ra, när julen kommer ska varenda unge vara glad – Mössens julafton.

 

Detta är en filmad version av en julkonsert med Måns Zelmerlöw och Per Andersson (Book of Mormon) som jag väldigt gärna hade velat se live på Hamburger Börs i Stockholm men aldrig fick chansen. Jag hade som alternativ velat se den livestreamad med direktsänd för och eftershow i torsdags men detta ställdes in på grund av teknikstrul och därför blev ända chansen att se denna under fredag till söndag med biljettkod.

Jag älskar när det är live och jag grät nästan när killarna nämnde hur kul det var att de fåtal (då 50) som hade hittat dit var där och såg det hela live vilket är en sällsynt dessa pandemidagar - Det är väl det som får gå som det negativa med denna show eftersom det påminde mig om hur mycket jag saknar att sitta i teaterfåtöljen och se på riktig teater.

Men det vägdes till viss del upp av att man hade hittat en hel del skämt och roligheter kring hur det är med presskonferenser och restriktioner dessa dagar och man roade sig bland annat en hel del på Folkhälsomyndighetens bekostnad vilket gav ett välkommet avsteg från allt allvar som denna pandemi innehåller till vardags.

Formatet känns igen från revyernas värld och man skulle rentav kunna säga att detta var en revy på temat julfirande i Corona tider och som sådan var det en mycket bra balans mellan sångnummer och sketcher där man ändå höll en lättsam distans till det tunga ämnet för revyn.

Att Per Andersson är en lysande komiker vet jag från bland annat Book of Mormon och En del av mitt hjärta men jag hade sämre koll på att också Måns Zelmerlöw hade så bra koll på komiken även om det till viss del märktes redan under hans tid som ledare för Allsången på Skansen.

Detta var som sagt en show jag såg fram emot att se live och jag skulle gärna få chansen att se en för dåtiden anpassad show nästa år eller när vi nu kan se shower live igen eftersom detta är väldigt bra. Om ni har chansen och vill ha en stunds verklighetsflykt framför datorn rekommenderas detta varmt om den finns tillgänglig även i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar