fredag 12 augusti 2022

Pippi på Cirkus

 Pippi på Cirkus

Var: Cirkus, Stockholm

När: 11/8 2022

Rosa på bal vackert namn eller hur? – Evert Taube.

Pippi på Cirkus är ABBA medlemmen Björn Ulveus försök att göra sommarteater i Stockholm och det är ett försök som måste applåderas i sig. Jag har länge tyckt att sommaren är en outnyttjad period på stadens stora teatrar och Cirkus ute på Djurgården har en unik möjlighet att ta del av de turistströmmar som rör sig därute.

Denna föreställning är baserad på en kortare sekvens i en av Pippi böckerna där Pippi, Tommy och Annika besöker en cirkus och där Pippi inte kan avhålla sig från att ta över delar av föreställningen genom att till exempel prova sin styrka mot Starke Adolf. Denna episod blir en självklar utgångspunkt i föreställningen som således börjar rätt episodiskt med några scener som bland annat innehåller Starke Adolf sekvensen, Sven Dufva och en björn samt söta hästar och hundar som stal mitt hjärta direkt.

Men detta episodiska berättande gör också att musikalen står och stampar igenom halva föreställningen och det är först när cirkusdirektören visar sitt rätta jag halvvägs in som det blir en egentlig historia att berätta – Gissningsvis för att det är där Björns nyskrivna delar tar vid. Det hade därför varit bättre att ta tag i denna berättelse direkt i öppningsnumret och sedan stoppa in de övriga episoderna allteftersom denna berättelse fortskrider.

Men Pippi på Cirkus är också en för show utanför Cirkus som kallas Cirkusliv och där ges några artister utrymme att göra cirkuskonster redan innan föreställningen startar. Det tråkiga är dock att ingen av dessa eminenta cirkusartister får följa med in på själva huvudföreställningen vilket jag hade uppskattat.

Men på det hela taget är detta en föreställning som jag uppskattar mycket. Spellängden är dryga timmen och det är en bra längd för en barn vänlig musikal utan paus. Det finns precis som i Parkteaterns Cirkus Madigan föreställning mycket att titta på i kostymväg och det uppskattar jag alltid. Jag skulle gärna se den igen om den fick chansen att komma tillbaka nästa år, så bra är den även om det finns lite utrymme för förbättringar. Ni som har chansen bör gå och se men skynda för den spelas bara till den 14 augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar