onsdag 21 september 2022

Star Wars Andor ***Spoiler Alert***

 Star Wars Andor ***Spoiler Alert***

Var: Disney Plus
När: 21/9 2022 (pågår till november.)
Ding Dong, Han sjöng alltid sin sång. Sång.

Andor är en ny tv serie där vi följer huvudpersonen Andor från filmen Rouge One några år före händelserna i denna film. Det är alltså en prequel serie där vi får följa huvudpersonens resa från en enkel man till en del av rebellernas kamp mot imperiet.

Vi får se tre avsnitt på en gång och det behövs då serien tar väl lång tid på sig för att komma igång och mycket utspelar sig på två tidsplan - Dels i nutid där Andor försöker fly från en planet och dels i dåtid där Andor hittas av det som verkar vara hans fosterföräldrar.

Det gör att serien till en början känns väl seg och att det tar två avsnitt innan den känns intressant att titta på. Det är först i slutet av det tredje avsnittet som den börjar arta sig till något riktigt bra och jag hoppas att det är uppåt från den punkten i kommande avsnitt. För starten känns som att man hade kunnat koka ihop hela berättelsen till en timmes premiäravsnitt.

Det är också ganska förutsägbart vilket gör att man sällan undrar hur det ska lösa sig för Andor så långt - Varken i nutiden eller dåtiden. Ofta i den här typen av serier försöker man hitta några spännande vändningar en bit in i berättelsen så att den förs vidare. Men här känns det som att man är i scenen där skurkarna bränner ner hjältens bondgård och således tvingar ut honom på äventyr hela tiden.

Dessutom saknar jag helt imperiet och senatens sida av serien som vi har utlovats så långt. Det känns som att hela berättelsen så långt är från en företagsstyrd planet i mid rim i galaxen SW utspelar sig i - Lite som jag hade tänkt mig att Kenobi skulle vara enbart på Tantoniee innan jag såg den.

Men tredje avsnittet gör ändå att jag hoppas på denna serie och tycker att det ska bli spännande att se resten som jag hoppas innehåller mer av det vi utlovades innan starten. Men bra så långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar