söndag 25 december 2022

Året som gått 2022

 Året som gått 2022

Var: På stadens teatrar

När: 2022

Happy new year miss Sophie! - Grevinnan och Betjänten.


Jag tror aldrig jag har haft så lite att se och göra på teater sidan som detta märkliga år 2022. Detta på grund av att jag har spenderat lejonparten av det med att rehabilitera mig efter olyckan i december 2021. Det är bara att konstatera att det är mycket jag inte har klarat av att se på grund av detta.

Något av det första jag vågade mig ut på var Covergirls Sergels Torgs spelning på Parkteatern och det var en helt underbar föreställning eftersom det var den första gången jag var ute på ett halvår eller mer och det var första gången jag åkte in till staden och tog en teater hamburgare på lika länge. 

I övrigt var jag lite besviken på årets parkteater sommar som inte innehöll långt när lika mycket för oss musikal maskotar som den har gjort de senaste åren. Där hoppas jag på mer att se nästa år.

Då var det roligare att Cirkus har börjat med sommar teater - En säsong som jag har tyckt kan utnyttjas bättre på våra scener - i och med att de satte upp Pippi på cirkus av Benny Andersson. Det var den första föreställningen som jag satt ner på efter olyckan och den var en lagom lång times föreställning med en intressant för show innan. Det glädjande är att denna föreställning kommer tillbaka nästa sommar.

Förutom detta har jag gått på Maria Lundqvists Om att våga flyga och Från Broadway till Duvemåla på Cirkus och dessa två föreställningar uppskattade jag mycket eftersom jag fick återse några bekanta och höra underbar musik.

Den andra teatern jag har hunnit besöka under året är Kulturhuset Stadsteatern och deras uppsättningar Morbror Janne och Alltid vara vi. Båda dessa är regisserade av Alexander Mörk Eidem som har blivit något av en favorit regissör sedan hans underbara uppsättning av De tre musketörerna. Alltid vara vi har jag redan köpt en andra biljett till eftersom det var så mycket som hände under denna att jag missade hälften.

Med det sagt så var årets stora teaterhändelse självklart Cats tourens besök med Gunilla Backman som Grizabella och denna föreställning räknade jag dagarna till under hela året. Det finns en anledning till att Cats är min absoluta favorit musikal som jag ständigt återkommer till så fort jag får chansen och dessa fyra föreställningar under tre dagar bekräftade denna kärlek gång på gång. Dessutom blev det nästan en weekendresa på hemma plan eftersom jag tog chansen att bo på hotel under dessa föreställningar och fick således uppleva både hotelrum och dito frukost igen.

Nästa år hoppas jag blir lite mer innehållsrik och jag ser redan fram emot besök på Hair, Djungelboken och A Chorus Line - Den senare en musikal som har stått på min att se lista en lång tid. Även Queen musikalen We Will Rock You lockar men i täten ligger Göteborgsoperans uppsättning av min andrahandsfavorit musikal Wicked. Denna blir nästa lika mycket att längta till som Cats och jag hoppas att den sätts upp i Stockholm när Göteborgarna är klara med den.



1 kommentar:

  1. Antar att du menar från Broadway till Duvemåla på Cirkus och inte Från Kristina till Duvemåla på Cirkus

    SvaraRadera