lördag 24 december 2022

SVT Julkalender: Kronprinsen som försvann

 SVT Julkalender: Kronprinsen som försvann

Var: SVT 1
När: 1-24 December 2022
God jul! 

Årets julkalender får nog rankas som en av de bättre det senaste decenniet och det gläder mig att SVT fortsätter traditionen med spännande berättelser som är sevärda även för vuxna. Det här året hade man även med två bekanta i form av Maria och Anton Lundqvist på var sin sida i slotts fejden.

Det är en bra och spännande historia även om jag de första två tredjedelarna satt och undrade över hur man skulle ha dramatiskt stoff nog att fylla alla 24 avsnitt och den sista tredjedelen mest undrande över hur man skulle lösa ut att alla trådar på slutet och om man skulle kasta in fler dramatiska vändningar.

Men det var väldigt bra gjort och man lyckades hitta en trovärdig cliffhanger i stort sätt alla avsnitt vilket gjorde att man hela tiden hölls på halster kring vad som skulle ske härnäst. Och trots att det var spännande och ibland lite otäckt för de minsta gick man aldrig över gränsen för vad barn klarar av att se och de vändningar man hade lagt in gjorde karaktärerna mer mångsidiga än jag trodde i början.

Dock tyckte jag att Hertigginnnans avslöjande att det var hon som låg bakom allt kom för tidigt och att de borde ha utnyttjat det faktum att Översten/Generalen faktiskt var vald av folket som en sista tvist för att röra om i grytan ytterligare. Nu glömdes detta val bort redan innan han svor sin trohetsed till Drottningen.

Jag tror också att serien hade vunnit på om vi hade fått känna alla karaktärerna i slottet och på Nannis krog i ett eller två avsnitt till även om jag förstår varför man valde att lägga den stora omvälvningen i avsnitt ett. Dessutom finns det ett par smådetaljer i det militära arbetet som jag kan förundras över men som den avsedda målgruppen antagligen inte ens upptäcker - Som varför löjtnanten inte förstörde eller flyttade barnens roddbåt och varför ingen talar om för de som letar efter prinsen att han har peruk och liknande. Men det är sådant jag som militär intresserad kan fundera över.

Men det är en bra och spännande berättelse på en nivå jag hoppas att SVT fortsätter med framöver. En bra julkalender ska gå att se även för en vuxen eftersom vuxna ofta nog tittar på denna tillsammans med sina barn. Dessutom gillar jag berättelser som utspelar sig i historisk, fantasy eller sci fi miljö och dessa ser jag gärna fler av.

God jul till alla som läser detta.

1 kommentar: