lördag 31 december 2022

Film och TV året 2022

 Film och TV året 2022

Var: TV och streamning
När: 2022.
Welcome Aviators! - Top Gun: Maverick.

Film och TV året 2022 har varit lite märkligt så tillvida att jag inte har kunnat se en enda film på bio trots att jag verkligen ville se både Top Gun Maverick och nya Avatar filmen där. Jag missade dessutom något jag har pratat om i ett decennium vilket får mig att gråta - 3D visningen av första Avatar filmen.

Med det sagt så har film och TV året ändå bjudit på en hel del godsaker. Bland de streamade filmerna märks främst Top Gun och Disneys Lightyear som båda tilltalade rymd och flyg nörden i mig.

Disney har verkligen kickat igång sin Star Wars produktion med serier som Book of Boba Fett, Kenobi, och den lilla pärlan Tales of the Jedi i täten. Den senare slog verkligen an alla strängar på fansens och min egen lyra och den får nog gå som årets bästa Star Wars serie alla kategorier.

Book of Boba Fett och Kenobi har varit lite mer tudelade bland fansen och även om jag är undrade över en del av det dramaturgiska upplägget så var båda dessa serier både underhållande och snyggt gjorda och vi fick veta mycket mer om dessa välkända karaktärer än vi visste innan.

Då hade jag svårare för den senaste Star Wars serien Andor som dock verkar ha fallit många i smaken. Den var stundtals riktigt bra med välspelade karaktärer och snygg scenografi men det kändes inte riktigt som en Star Wars serie för mig då den innehöll på tok för många "Walk and Talk" scener och alldeles för lite aktion och krig. Men jag uppskattade inblicken i ISB och fängelse archen mycket.

Även Star Trek har bjudit oss rymdnördar på en hel del godis med senaste säsongerna av Picard och den animerade Lower Decks i täten. Dessa båda serier visar verkligen hur olika en Star Trek serie kan vara utan att för den skull tumma det minsta på det som gör Star Trek bra. Picard gjorde sin version av Resan Hem och hade således sin tagning på flera klassiska scener och det var underbart att återse flera älskade karaktärer även om jag tyckte att man drog ut lite väl mycket på denna story arch.

Vi har även bekantat oss med en ny Star Trek serie i form av Prodigy som är klart sevärd även om den ibland känns mer Star Wars än Star Trek. Nu har jag inte hunnit se alla avsnitt än men jag älskar att man har låtit Janeway ha en betydande roll i denna serie och dess första säsong har gett oss mycket gott att tugga på.

I övrigt var årets julkalender på SVT bland de bättre och jag älskade den historiska miljön man byggde upp och även om berättelsen ibland kändes rushed så var jag mycket nöjd med alla de vändningar man hade hittat på.

Sagan om ringen uppföljaren Maktens Ringar var jag lite mer kluven till även om jag hoppas på att dess kommande säsonger gör mig mer nöjd än jag är med den första. Den var snyggt gjort och med intressanta karaktärer och det enda jag störde mig på var att de kvinnliga dvärgarna inte fick ha sina skägg trots allt vad Gimli har sagt om detta. Men den är precis som Andor en väl seg berättelse där striderna är få och långt mellan varandra vilket precis som i fallet med Star Wars inte är det som en bra Sagan om Ringen serie ska vara.

Nästa år rivstartar med nästa säsong av The Bad Batch (Uslingarna) i täten redan den 4 januari och medan dess 16 avsnitt rullar hinner Disney stoppa in den länge efterlängtade tredje säsongen av The Mandalorian den 1 Mars och som inte det var nog kommer uppföljaren till mitt älskade spel Jedi: Fallen Order den 17 mars i form av Jedi Survivor. Även Picard ska komma med sin tredje och sista säsong någon gång på vårsidan. Väl mött då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar