måndag 12 december 2022

Guardians of the Galaxy Holiday Special

 Guardians of the Galaxy Holiday Special

Var: Disney Plus
När: 12/12 2022
I guess actors are not complete wierdos after all! - Guardians.

Efter ett par turer i Star Wars universumet med Holiday Specials (Julspecialer) har man nu landat i Marvel och Guardians of the Galaxy som är mina favorit hjältar i Marvel universumet.

Ett par av Star Lords vänner ger sig ut för att hitta Kevin Bacon för att rädda julen åt Peter Quill. Det gör de genom att resa till jorden och Los Angeles i nutid vilket i sig ger en massa härliga cosplay referenser när man möter cosplayare de tror är de riktiga karakrärna de känner från sitt universum.

Men det som är ännu bättre än det är när man får tag i Kevin Bacon (som tydligen spelade i bland annat musikalen Footloose) och han försöker förklara för dem att det de tror är riktiga superhjältar som inspirat Peter egentligen är roller han spelat i olika filmer vilket får dem att utbringa diverse mindre trevliga åsikter om just skådespelare. Det får mig att skratta extra mycket då jag vet att de som spelar karaktärerna i fråga är just skådespelare. (Som för övrigt är väldigt trevliga människor om ni frågar mig.)

Det bästa med Guardians i förhållande till Star Wars och Star Trek är just att man kan göra sådant eftersom jorden existerar i deras universum och att de flesta av Marvels superhjältar håller till här i vår nutid. Man har också självdistans nog att flörta lite med karaktärernas kändisskap vilket ger en för mig härlig meta känsla efter att ha sett flera Star Trek avsnitt där jordborna inte verkar veta att Star Trek existerar.

Det känns som att Disney är något stort på spåren med sina Holiday Specials och jag ser redan fram emot nästa års upplaga om det är med någon av mina favoriter inom dessa genrer. Surfa in på Disney Plus och se när ni får chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar