måndag 1 maj 2023

Trollkarlen från Oz enligt Kålle

 Trollkarlen från Oz enligt Kålle

Var: Intiman, Stockholm
När: 30/4 (Valborgsmässoafton) 2023
Ingen blir rädd för mig! - Fågelskrämman.

Trollkarlen från Oz är en av mina favorit musikaler eftersom fantastiska Wicked bygger på denna berättelse och det ger alltid ett extra djup av förståelse när man ser denna musikal och samtidigt känner till händelserna i Wicked.

Den elaka häxan är dessutom min absoluta favoritkaraktär både här och i Wicked och jag fick därför något jag velat ha länge här - En bild med henne (Liv Sundblad). Bara det gjorde hela besöket värt att gå på. Jag fick dessutom chansen att träffa Kiana från årets melodifestival. Det är extra roligt när begåvade musikalartister gör framträdande insatser i detta och andra musik sammanhang.

Trollkarlen från Oz har alltid varit en favorit för mig eftersom den dels har en väldigt bra sago berättelse och dels har väldigt bra kostymer och make up vilket alltid får mitt katthjärta att ticka extra mycket. Det här är dessutom originalversionen vilket gör att den elaka häxan ser ut som hon gör i både filmen och Wicked och att Glinda heter samma sak här med.

Jag som älskar människor utklädda till djur kan dock tycka det är synd att hunden Toto inte spelades av en människa som i Dröse och Norbergs version utan spelades av en riktigt hund. Denna gjorde visserligen en riktigt bra insats och kom dessutom ut i pausen och hälsade på publiken men jag tycker ändå det tillför ett extra lager av teater magi när man ser människor i en så stor djur roll på scen.

Nu var det sista föreställningen jag såg så jag kan inte rekommendera er att se denna hur gärna jag än skulle vilja men till alla som uppskattar denna musikal kan jag varmt rekommendera ett besök på Wicked som går på Göteborgsoperan i höst. Det är en prequell till denna berättelse som ger mycket större förståelser för hur karaktärerna i denna berättelse blev som de blev och den har minst lika bra musik som Oz har. Väl mött där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar