lördag 8 juli 2023

Pippi på Cirkus besök 2

 Pippi på Cirkus besök 2

Var: Cirkus, Stockholm
När: 7/7 2023
Kom an, kom an pirater med era bomber och granater - Pippi i Söderhavet.

Pippi blev inte sämre av att se en gång till ett år senare. Tvärtom så kändes det som de olika numren var tajtare och hade både mer i sig och ett bättre tempo, eller blockning, än förra året. Det hjälpte också att sitta längst fram vid scenkanten på den runda cirkus delen vilket gjorde att man kom väldigt nära många av artisterna.

Dock känns det fortsatt som att man berättar mässigt lider av att det är en serie scener i början och att det som borde vara den röda tråden i föreställningen, cirkusens dåliga ekonomi och cirkusdirektörens längtan efter kappsäcken för att kunna fly med sin dotter Elvira, kommer in i berättelsen för sent tack vare det.

Men eftersom föreställningen känns "tajtare" och det händer mer akrobatiska saker under numren så känns detta mindre betydelsefullt än förra året eftersom tempot i föreställningen känns bättre. Jag hörde att man har en ny regissör detta år och det känns som att det märks i att allt det bra i föreställningen har blivit ännu bättre.

Dock saknar jag att inte artisterna stannar kvar och hälsar på publiken efteråt. Det var många barn och vuxna som väntade kvar i salongen och jag tycker att det hade varit ett väldigt bra sätt att återkoppla till att många innan det började gick runt och pratade med publiken vilket är något jag alltid älskar. Det känns som att det hade gett många barn tillfälle att förstå att artisterna bakom är annorlunda än sina roller på scen.

Men det är ett härligt och berömvärt initiativ att ha teater på sommaren ute på Djurgården och Cirkus. Det är mycket turister i stan under sommaren och jag har alltid tyckt att teatrarnas sommarlov gör att man i mångt och mycket missar att mjölka denna guldkalv i stadens turistliv.

Jag uppskattar denna föreställning mycket och det är extra roligt att flera av artisterna kände igen mig från förra året. Jag hoppas att Björn och company fortsätter med denna form av sommarteater även nästa år och jag rekommenderar denna varmt till alla som gillar denna form av teater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar