lördag 19 augusti 2023

Pippi på Cirkus besök 3

 Pippi på Cirkus besök 3

Var: Cirkus, Stockholm.
När: 18/8 2023
Vill ni se Pippi på Cirkus då har ni hamnat rätt.

Det bästa med Pippi på Cirkus är att det ger oss något att se under annars rätt lugna sommarmånader och det är ett initiativ jag stöder helt och fullt. Med mycket turister i staden så borde det finnas ett stort utrymme för sommarteater här.

Det fortsätter att vara en väldigt bra show och jag kan inte uttrycka nog med beröm för de söta hästarna och hundarna, ja till och med den "elaka" björnen är söt nog för att smälta mitt hjärta helt. Jag tycker fler cirkusar borde ha människor utklädda till djur istället för riktiga sådana i sina nummer.

Jag älskar också föreställningar där det händer väldigt mycket hela tiden och det här är verkligen en sådan föreställning. Tittar man bara på de artister som för tillfället är i rampljuset missar man väldigt mycket av det som sker på scen och det gör att man ständigt hittar fler saker att titta på varje gång man ser en sådan här föreställning.

Det känns dock fortfarande som en föreställning som har två olika delar eller akter och jag misstänker att det har att göra med att Saltkråkan har stor kontroll över det som står i böckerna om Pippi. Här hade man vunnit på att låta cirkusens dåliga ekonomi och Cirkusdirektörens längtan efter kappsäcken vara ett genomgående tema i föreställningen.

Men det är som sagt väldigt bra och det bästa med en sådan här föreställning är ändå de fantastiska artister som är med på scen. Jag måste också ge ett extra beröm till kostymören som har tänkt på att ge de många scenteknikerna passande scenkläder i form av gröna cirkus kostymer. En sådan känsla för att bevara magin på scen saknar jag i de fall där scenteknikerna har de vanliga svarta kläderna. Dessutom finns det väl ingen som inte gillar att klä ut sig lite på jobbet?

Det tråkiga med denna föreställning är att det är så kort spelperiod kvar och att vi ännu inte vet om den återkommer nästa sommar. Har ni chansen rekommenderar jag denna föreställning väldigt mycket och ännu mer för alla barn som vill ha en fantastisk första musikalupplevelse. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar