lördag 5 augusti 2023

Strange new Worlds - Enterprise Rhapsody

 Strange new Worlds - Subspace Rhapsody

När: 4/8 2023
Var: Skyshowtime
Its been a long time, getting from here to there - Enterprise intro.

Jag brukar som sagt inte recensera enskilda avsnitt men när Star Treks Strange New Worlds gör något så unikt som et musikal avsnitt måste jag det av flera skäl.

Här möter Enterprise en anomali som tvingar dem att sjunga och dansa när deras känslor blir för stora och som musikalavsnitt är det bara helt underbart. Jag var orolig för att man skulle missa vad som får en film musikal att fungera som musikal men denna känsla lyckas man hitta perfekt här.

Man väljer en väldigt bra nivå på handlingen i avsnittet och istället för att gå "over the top" handlingsmässigt håller man det hela på en väldigt bra nivå i allt från inlednings sångens Situation Report (Why Do We Sing?) hela vägen till avslutningens We Are One. Man knyter också ihop flera handlingstrådar man har planterat tidigare under säsongen just med tanke på detta avsnitt och man låter besättningen lösa situationen på klassiskt Star Trek maner vilket jag tacksamt tar emot.

Det kanske inte funkar lika bra som en bas för en scen musikal som jag hade hoppats men i ett enskilt avnsitt som detta funkar det väldigt bra. Tanken att Enterprise skulle möta ett fenomen som tvingar dem att sjunga och dansa har jag själv funderat på som bas till en Star Trek musikal.

Det enda negativa är att Star Trek inte är en serie som förknippas med sång och dans på samma sätt som en del andra fenomen och det gör att ett musikal avsnitt känns som en väl udda fågel i den rika floran av ST avsnitt. Men det är trots det en fågel som flyger väldigt bra på sina ovana vingar.

En sak jag kanske skulle velat se lite mer av är några fler olika musik genrer än klassisk musikalmusik och vals. En klassisk rocksång ala Jesus Christ Superstar hade inte varit helt fel även om jag förstår att man vill få musiken att kännas ungefär likadan.

På det hela taget ett väldigt bra experiment avsnitt och det är kul att se skådespelarna ta ett rejält kliv utanför sin egen comfort zone skådespelar mässigt. Mer sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar