tisdag 8 augusti 2023

Wicked på Lotta på Liseberg

 Wicked på Lotta på Liseberg

Var: Liseberg/TV4
När: 7/8 2023
If you care to find me, look to the western sky! - Defying Gravity.

Göteborgsoperans stora musikalsatsning denna höst blir min andrahandsfavorit musikal Wicked och jag har räknat dagarna tills både premiären i höst men även till detta första smakprov. Så långt ser det riktigt lovande ut även om jag hade önskat smakprov ur några fler låtar än Defying Gravity.

Jag hade hoppats att man skulle sjunga på engelska och prata på svenska men man valde att både sjunga och prata på svenska. Det lät inte så ovant som jag trodde att det skulle vara när det gäller Defying Gravity som blev Spränger gränserna. Men det återstår att se hur det låter i Wickeds många andra nästan lika ikoniska låtar och om man får med originalets undertexter in i den svenska översättningen. 

Det är därför jag gärna skulle ha sett smakprov på låtar som No Good Deed och For Good också. Med det sagt är det definitivt inget fel på Elphabas röstresurser av Defying Gravity smakprovet att döma. Hur en uppsättning av Wicked blir handlar mycket om att casta de två häxorna med skådespelare som har just de röstresurser dessa ikoniska roller kräver och här verkar man ha lyckats väldigt bra med Elphaba.

Vädret på Lottas finalprogram för säsongen var minst sagt uruselt och även om det gav en passande inramning åt just Wicked (Med tanke på Tromben som för Dorothy till Oz) så hade nog hela ensemblen på Göteborgsoperan önskat att Madame Morrible inte valt just regn under kvällen.

Jag hade som sagt önskat smakprov ur fler låtar och att vi även hade fått se Glinda sjunga. De två häxornas dynamik tillsammans betyder mycket för hur Wicked blir och jag är fortsatt nyfiken på både de andra sångerna och denna dynamik. 

Men det var helt klart ett värdigt final nummer för Lottas 20 års jubileum och jag tror inte många andra musikaler hade kunnat gjort det bättre. Väl mött i Göteborg i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar