måndag 12 augusti 2024

OS avslutningen i Paris

 OS avslutningen i Paris

Var: Paris och Kanal fem.
När: 11/8 2024
Det känns som att jag var här i går. Marty - BTTF.

Så är då detta fantastiska OS i Paris över och det klarast lysande minnet förutom alla svenska medaljer är hur fullsatt det har varit på alla arenor, ja till och med på minsta försökspass. Det har jag aldrig sett på något annat OS så en eloge till arrangörerna.

En eloge till kommentatorerna under OS invigningen och avslutningen (Bla Klyft) som verkligen visste när de skulle hålla tyst. Det var total skillnad mot förra gången och jag hoppas att de får följa med över på SVT nästa gång. För det viktigaste när man kommenterar en OS invigning och avslutning är just att ha känsla för när det går att prata.

Dock blir det bakläxa till arrangörerna av invigningen och avslutningen då de hade väldigt lite informationsskyltar om vem som gjorde vad när. Där behöver nästkommande OS arrangörer stepa up väldigt mycket.

Vad gäller avslutningen som sådan höll den inte samma wow faktor som invigningen trots ett magnifikt och bokstavligt inhopp av Tom Cruise som "stal" flaggan med sig hem till Los Angeles. 

Men det kändes nästan som att OS elden släcktes direkt vid starten när kören sjöng vid den stora ballongen och någon fick en liten låga i en fackla att ta med sig till stadion. Tanken att arrangörerna och några idrottsmän blåste ut denna låga var visserligen finurlig men jag hade hellre sett att man tog med sig ballongen som elden fanns i in på stadion.

Musikunderhållningen under avslutningen var en märklig mix av mindre kända franska indie band på arenan och mycket välkända amerikanska stjärnor på en strand i Los Angeles. Jag hade förväntat mig mycket mer nu när övergången mellan två av världens stora musik städer skulle belysas. Så kampen om artisternas lyskraft vann invigningen på Seine med hästlängder.

På det hela taget blev jag mer imponerad av invigningens försök att göra något annorlunda trots det usla vädret än jag blev av avslutningens standard format. Just invigningen blir det väldigt svårt för nästa arrangör att toppa.

Till sist vill jag bara gratulera den svenska OS truppen som gjorde en storartad insats med 11 medaljer (Varav 4 guld) vilket mer än väl vägde upp en del svagare insatser. Detta visar vikten av att skicka en så bred trupp som möjligt eftersom man aldrig vet vilka okända stjärnor som kliver fram och gör storartade bragder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar