måndag 26 augusti 2024

Star Trek Prodigy S 2 ***Spoiler!***

 Star Trek Prodigy S 2 ***Spoiler!***

Var: Skyshowtime
När: Augusti 2024
To boadly go where no one has gone before - Star Trek.

Så har jag då sett andra säsongen av Star Trek Prodigy och jag gillar den. Det tråkiga är bara att det verkar vara den sista säsongen av denna mycket speciella Star Trek serie som riktar sig till en yngre publik än gängse Star Trek gör.

Men jag tycker ändå att alla som gillar Star Trek Voyager lika mycket som jag gör bör se denna minst en gång eftersom den nästan känns som en fortsättning på just denna serie. Voyagers kapten Janeway är med mycket i säsong 1 och flera andra ur besättningen inklusive Chakotay och Doktorn är med i denna säsong till mitt stora nöje.

Ska man se något negativt med denna välskrivna serie så är det att man ibland känner sig vara mer i en Star Wars serie än en Star Trek dito eftersom denna serie ibland har inspirerats väl mycket av ett av mina favorit universum. Solums strids robotar, hjälmprydda soldater och superskurkarna Loom känns som hämtade ur en animerad Star Wars serie.

Karaktärerna fortsätter att utvecklas bra även om det ibland känns som att man har försökt få med väl mycket i en säsong för att ge serien tid att andas. Zeros utveckling från energi varelse, till humanoid och tillbaka till energi varelse känns som att det borde ha getts mycket mer tid för att vara lika betydelsefullt som Datas och Doktorns utveckling.

Jag önskar därför att denna serie hade fått en tredje säsong att utvecklas och växa på. Det finns något varmt och inkluderande med ett gäng ungdomar som strävar efter att bli Starfleet officerare för att på så sätt finna en plats i universum och jag har uppskattat att återigen få stifta kontakt med Janeway väldigt mycket.

Men det som vore riktigt kul vore om Janeway liksom Picard fick en egen spinn off serie att fortsätta denna serie med. Det förtjänar hon och det förtjänar ungdomarna i Prodigy efter allt tidsresande i denna säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar