söndag 25 augusti 2024

Young Jedi Adventures S 2 First half ***Spoilers***

 Young Jedi Adventures S 2 First half ***Spoilers***

Var: Disney Plus
När: Augusti 2024
Alla är barn i början - Talesätt.

Så har jag då sett alla 11 avsnitt (22 äventyr) av den första halvan (gissar jag) av den andra säsongen av Young Jedi Adventurs och jag är nöjd även om serien inte är riktad till min åldersgrupp.

Som jag trodde efter första avsnittet så är denna säsongs äventyr något mognare än den första och barnen råkar ut och löser äventyr som inte är fullt lika barnsligt "strula och rätta till" som den första halvan av första säsongen var. Det visar att denna serie har potential att bli riktigt, riktigt bra om några säsonger.

Det känns dock som att man återanvänder mycket av miljöer och planeter från förra säsongen vilket jag ibland kan tycka är synd på en hel galax av planeter. Säsongens formula känns mycket som "Vi besöker planet X där karaktär Y behöver hjälp med Z" och jag hade gärna sett att man vidgat vyerna lite mer.

Till denna önskan hör också att skurkarna i mångt och mycket är samma genom hela säsongen och i denna säsong är det ofta nog Gungalerna som ställer till besvär genom att försöka stjäla något som våra unga Jedi vänner försöker stoppa dem från att göra. Det är kul nog och bra action men ofta rätt repetitivt.

Jag förstår att barn uppskattar miljöer och karaktärer de är bekanta med från första säsongen men jag hade ändå önskat att man kunde lyfta huvudet lite mer från redan besökta miljöer och kanske införa några fler gäng skurkar som har lite annorlunda agenda än att bara sno godis från barnen.

Men jag tillhör som sagt inte målgruppen för denna serie och trots detta uppskattar jag denna serie för vad den är - Rolig och lättsam action underhållning för små barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar