torsdag 29 augusti 2024

Paralympic Paris 2024 invigningen

 Paralympic Paris 2024 invigningen

Var: SVT
När: 28/8 2024
Det känns som att jag var här igår, Doc! - Marty BTTF.

Paralympics är OS för handikappade och hålls några veckor efter "Stora OS". Man använder samma arenor som sin större förlaga och det märks även i invigningen som ofta hålls på samma arena. Men denna gång var det annorlunda och man hade valt Place de Concorde istället för floden Seine.

Dock hade man valt alla de tråkigaste moment från en "vanlig" invigning och i synnerhet den evighetslånga inmarschen kändes extra evighetslång efter att ha sett stora OS magnifika flod parad uppdelad av mängder av musik inslag.

Det sades ofta att det var första gången Paralympics invigningen hölls utanför en arena men nog tyckte jag att denna plats hade väldigt mycket av en klassisk arena över sig även om den var tillfällig. Det var läktare runt en uppbyggd scen och det kändes alldeles som vanligt.

En positiv grej var att SVT hade textremsor till några av talen och jag vet inte om det är en grej som Paralympics gör annorlunda än stora OS men bra och välkommet var det. Mer sånt. Mindre bra var att SVTs kommentatorer hade sämre känsla för när det gick att prata än femmans även om det inte var lika illa som i Tokyo och Beijing.

Jag älskar dans i musikal sammanhang men tycker det känns som att jag saknar något när man dansar utanför min favorit genre. I Paralympics invigningen var fokuset på stora dans nummer koreograferade av en svensk koreograf och dessa var visuellt magnifika och såg tekniskt krävande ut men det kändes ändå som att jag saknade något. En berättare som tog oss igenom de olika momenten eller en musikalartist som sjöng oss igenom dem hade gjort stor skillnad.

Eld tändningen var en märklig upplevelse eftersom man först hade en jättelik "eld dans" med dussintals facklor runt Place de Concorde och sedan lät man en ensam atlet springa hela vägen ut till den stora ballongen från stora OS vilket tog lång tid. Det hade varit bättre att använda Obelisken som bas till eld tändningen istället alternativt använt "eld dansen" till att transportera ut elden till sagda ballong - Nu kändes det som att man drog ut väldigt mycket på tiden istället.

På det hela taget en tillbakagång till de mer klassiska invigningarna efter sommarens magnifika försök till nytänkande. Jag hoppas att framtida OS tar de bästa bitarna av Seine invigningen just för att det inte kändes så långtråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar