söndag 26 mars 2017

Bullets over Broadway besök 2

Bullets over Broadway besök 2

Var: Göta Lejon (Stockholm)
När. 25/3 2017


Jag vägrar spela en biroll! - Bullets over Broadway


Jag såg Bullets over Broadway första gången i höstas och tog chansen till ett återbesök när Rennie Mirro tog över efter Linus Wahlgren i rollen som David Shayne. David är författare till den pjäs man försöker sätta upp i denna musikal och Rennie fyllde väl sin roll och gjorde den dessutom till sin egen vilket jag alltid uppskattar när jag ser andra personer göra samma roll.


Föreställningen har satts sig mycket bra under året och allt som var bra förra gången är ännu bättre nu. Även om det finns många som gör väldigt goda insatser måste Shima Niavarani (Olivie Neal) nämnas särskilt eftersom hennes replikläsning under repetitionerna får mig att skratta hejdlöst. Där har musikalsverige en kommande storstjärna i alla komiska roller som finns för kvinnliga artister. Även Johan Rheborg är lysande i rollen som Cheech - Gangstern som visar sig ha oväntade skribenttalanger.


Man har många smarta scenografilösningar här men låter framförallt skådespelarna och deras komiska närvarokänsla stå i främsta rummet vilket jag gillar eftersom bra scenografi aldrig ska ta överhand från skådespelarna och deras agerande utan snarare hjälpa dem agera. Är det något jag kan förundras över är det att man inte har valt en annan och mer innovativ scenlösning för den gangsterbil man nu använder i två scener - En i första akten och en i andra. Det känns som en väldigt stor investering för ett par korta wow ögonblick. Snyggt gjort förvisso men kanske man kunde ha gjort det annorlunda - Precis som man gör tågresan i andra akten annorlunda?


Bullets over Broadway spelas bara några tillfällen till och jag rekommenderar den varmt till alla som vill skratta gott. Man har mycket roligt och det är riktigt bra och underhållande gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar