måndag 6 mars 2017

Marinchefens konsert

Marinchefens konsert

Var: Berwaldhallen (Stockholm)


När: 5/3 2017


Som inte går undan för nån eller blundar. - Pekes and Pollicles, Cats.


Jag gillar de regelbundet återkommande militärkonserterna i Berwaldhallen för att de innehåller bra och blandad musik och för att de ofta har bra och välkända gästartister som solister. Det gällde i högsta grad gårdagens Marinchefens konsert där man hade bjudit in Niklas Asknergård fd Andersson som solist och alla som har följt mig vet hur högt jag håller honom som sångare.


Han fick tillfälle att sjunga några för honom ovanliga sånger och främst bland dessa sätter jag Ut mot ett hav ur Kristina från Duvemåla (Där han spelade Robert på Cirkus under 90 talet) och My Heart Will Go On från Titanic. Det var gåshudsvarning direkt. Klassikern Bridge Over Troubled Water gjorde han också strålande och mycket minnesvärd.


Temat för kvällen var havets skepnader och det gavs även prov på lite mer okända havsmelodier så som 1943 och Where Eagles Sing men även Evert Taubes klassiker Så skimrande var aldrig havet. Dock skulle jag gärna sett en solistinsats i den senare som har en hel underbar text.


På minussidan kan man tycka att slutet var lite mer utdraget än vad programmet gjorde sken av eftersom man inte hade annonserat de i traditionen ingående "Flottans Delibreringsmarsch" (Med reservation för stavning) och sjungandet av nationalsången som kom som extra nummer utöver det utmärkta extranumret. Bättre hade kanske varit att utannonsera dessa i programmet och avsluta med ett regelrätt extranummer.


Men det var ändå ett fantastiskt sätt att spendera en kylslagen söndagseftermiddag på och jag rekommenderar varmt kommande shower med militärmusiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar