söndag 19 mars 2017

Skönheten och Odjuret (2017 Film)

Skönheten och Odjuret (2017 Film)

Var: Filmstaden Scandinavia - MAS
När: 19/3 2017
-Jag gillar Romeo och Julia bäst. -Varför är jag inte förvånad? Skönheten och Odjuret.


Detta är hur Disney borde ha gjort alla live action remakes på de klassiska musikal filmerna för detta är så bra som det går att göra en ny version av ett klassiskt (Nåja, 1991) mästerverk. Man är trogen originalet men tillför ändå allt vad modern cinematik förmår i form av specialeffekter och Motion Capture animeringar. Man gör det dessutom så bra att det stundtals är svårt att se vad som är "äkta vara" i form av kostym och make up och vad som är dator generade bilder. Jag kan till exempel inte avgöra om Odjurets dräkt är CGI eller en ovanligt välgjord kostym och det är då denna typ av saga fungerar bäst.


Man har behållit alla gamla sånger och det mesta av scenografin från originalet vilket gläder en älskare av den tecknade musikal filmen mycket. Man har dessutom lagt till tre helt nya sånger som rundar av karaktärernas utveckling och tillför mycket djup i berättelsen. Jag såg den svenska versionen och det måste erkännas att den svenska castingen med Emmi Christensson (Belle) i täten är ovanligt lyckad och röstmässigt inte långt efter de originallåtar man spelade i eftertexterna. Jag skulle rentav förorda denna casting till nästa svenska Skönheten och Odjuret produktion om någon ämnar sätta upp detta mästerverk på scenen efter biofilmens framgångar.


Bäst minns jag öppningsscenens "Belle", skurksången Gaston och naturligtvis titelsången Skönheten och Odjuret men scenografi och dansmässigt var "Var vår gäst!" svårslagbart. Men det finns mycket annat att se och gilla i denna ovanligt mörka Disney film. Det var på samma nivå som den senaste Star Wars filmen (Rouge One: A Star Wars Story) eller hur man kan tänka sig att en kommande Wicked film skulle kunna te sig på vita duken.


Jag hoppas att Disney tar lärdom av detta inför kommande live action re makes. Det skulle till exempel vara helt underbart att se Lejonkungen gjord efter samma modell. Det man har lyckats med här är att göra något enormt bra mycket bättre och det är svårslaget. Gå och se och se gärna den svenska versionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar