fredag 28 september 2018

Med hjärtat som insats enligt Peter Jöback.


Med hjärtat som insats enligt Peter Jöback.

Var: Cirkus, Stockholm

När: 27/9 2018

You will be popular – Wicked.

Oavsett vad man väljer att kalla detta i programmet så är detta Peter Jöbacks krogshow där han går igenom sitt liv genom sina egna låtar och han gör detta på en 360 graders scen som gör att han hamnar mitt i händelsernas centrum med publik runt om hela scenen – Även bakom det som är Cirkus vanliga scen.

Det är en inneslutande teater där Peter är Artisten vars kamp för att leva upp till den artist alla runtomkring honom vill att han ska vara man får följa samtidigt som man får se hans inre kamp att leva upp till alla krav och det är väldigt snyggt gjort. Scenografin är nyskapande och tar hjälp av tv skärmar och projektioner som en del av berättandet men är i övrigt en rätt klassisk gatumiljö i en generisk storstad vars gatlampor lika gärna kan vara Stockholm som Paris, London eller New York.

I denna miljö rör sig Peter och den mycket begåvande ensemblen runt genom olika tidsåldrar och flankerad av Peters egen musik som får bilda ramverk till kvällens berättelse om Artistens liv. Det är mycket bra gjort och koreografin är utsökt men som musikalfans hade jag ändå önskat att man valt all den musikalmusik som Peter trots allt är mest känd för som ram till denna musikalberättelse.

För trots att musiken är mycket bra framförd och så bra anpassad till kvällens berättelse att föreställningen nästan känns som en fullfjädrad musikal mer än en klassisk krogshow är det något inom mig som undrar över hur magiskt bra detta hade kunnat bli om berättelsen istället hade varit uppbyggd kring Peters mest kända och älskade musikal låtar ur allt från Fantomen till Kristina från Duvemåla.

Men så har jag också en stark och kärleksfull relation till Peters mångåriga insatser som musikalartist och det var trots allt Kristina från Duvemåla som var den första musikal jag verkligen uppskattade när den gick på Cirkus första gången i slutet av 90 talet. Jag har även uppskattat hans försök att lyfta fram musikalmusiken som en egen genre i I Love Musicals och jag är övertygad om att denna framgångsrika serie uppträdanden har gjort mycket för att få min favoritgenre accepterad i samhället i stort.

Men det går trots detta inte att komma ifrån att jag är mycket nöjd med denna kväll och kan rekommendera denna show till alla som har något slags förhållande till Peter Jöback som artist i både populärmusik och musikal sammanhang.  Man får lära sig mycket om Peters liv och får en god insikt i hur det är att kämpa med sin förmåga att leva upp till alla människors krav på hur en känd person ska vara och agera inom ramverket för sitt kändisskap. Gå och se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar